Zowel 9292 als OpenGeo mogen door naar de volgende ronde als loket voor het project Nationale Data Openbaar Vervoer. Beide NDOV-loketten voldoen aan de 17 criteria van Rijk, provincies en stadsregio’s.
Beide NDOV-loketten gaan door naar volgende ronde
Ze zijn in staat minimaal drie jaar dienstregelingen, wijzigingen, vertragingen, tarieven en teksten van vervoerders door te geven. Dat staat in de nog vertrouwelijke Gate review 1 NDOV-loket van de bureaus RebelGroup en Accenture.
De Reisinformatiegroep (het bedrijf achter 9292 van NS, Connexxion en de stadsvervoerders) scoort op alle criteria groen licht. Op verzoek van RebelGroup en Accenture heeft 9292 inmiddels de licentievoorwaarden aangepast, zodat die nu voldoen aan de eisen van Rijk, provincies en stadsregio’s. Een aandachtspunt voor een gelijk speelveld is nog dat 9292 een dubbele pet op heeft. Het levert als NDOV-loket data van de vervoerders HTM en RET aan het andere NDOV-loket van OpenGeo, en is zelf ook aanbieder van reisinformatie.
OpenGeo, een stichting die ijvert voor open data, scoort op bijna alle criteria groen licht. Oranje verkeerslichten zijn er voor ervaring en continuïteit. RebelGroup en Accenture vinden dat OpenGeo nog een ‘track record’ moet opbouwen en te veel drijft op sponsors en vrijwilligers. Volgens de twee bureaus kost het in de lucht houden van een NDOV-loket minimaal 100.000 euro per jaar. Tegen de twee oranje lichten heeft OpenGeo bezwaar aangetekend bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu omdat ervaring en continuïteit nieuwe criteria zouden zijn. De stichting wijst erop al jaren data te leveren aan tientallen afnemers (vooral apps).
RebelGroup en Accenture constateren bij beide partijen sterke overtuigingen over hoe de wereld er uit moet zien. 9292 vertegenwoordigt daarbij vooral de belangen van de vervoerbedrijven terwijl OpenGeo juist aan de poorten van die gevestigde orde rammelt. Binnenkort volgt een tweede check, of de beide NDOV-loketten wel de juiste gegevens leveren. Slagen ze ook voor die laatste test, dan mogen ze zich allebei officieel NDOV-loket noemen.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen