Connexxion gaat binnenkort rijden met vijf waterstofbussen rond Arnhem. Het gaat om tenminste twee verschillende type bussen met een brandstofcel die voor een proefperiode van acht jaar in de dienstregeling worden ingezet.
Arnhem zet vijf waterstofbussen in voor 8 jaar
Het besluit moet nog wel worden goedgekeurd tijdens bestuurlijk overleg tussen de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, gemeente Arnhem, provincie Gelderland en het Rijk op 27 juni. Dat zegt Ellen Lastdrager, algemeen programmadirecteur van de Stichting Zero Emissie Busvervoer (SZEB).
De stichting streeft er sinds twee jaar naar om de Nederlandse ov-bussen uiterlijk in 2025 volledig emissievrij te maken. SZEB is behalve bij het project rond Arnhem ook betrokken bij proefprojecten met zero-emissiebussen in Limburg (Maastricht) en Brabant (in het kader van het Elena-programma) waarvoor de stichting een Europese subsidie heeft gekregen van 2,5 miljoen euro. De voorwaarde is dat de betrokken overheden voor minstens 50 miljoen euro investeren in bussen zonder uitstoot.
Maastricht gaat zo goed als zeker na de zomer rijden met twee elektrische bussen van een van de drie geselecteerde leveranciers. In het voorjaar hebben al een bus van het Chinese BYD en een bus van Ebusco uit Helmond proefgereden in Maastricht. Een proef met een elektrische bus van VDL volgt binnenkort.
De provincie Noord-Brabant en Samenwerkingsverband Regio Eindhoven zetten begin volgend jaar 15 elektrische bussen in verdeeld over Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Breda. Het gaat om ‘marktrijpe’ voertuigen.
Deze zomer maken overheid en vervoerders in Brabant afspraken met bussenbouwers. Het type voertuig volgt uit een bedrijfseconomische analyse volgens Total Cost of Ownership, een model waarbij voertuigen, energieverbruik, emissies, concessie en maatschappelijke kosten en baten worden vergeleken.
In tegenstelling tot de werkwijze van de provincie Friesland, die voor Schiermonnikoog zes elektrische bussen aanschafte met een onderhoudscontract van 15 jaar, kiest Zero Emissie Busvervoer voor een publiek-private samenwerking. Ellen Lastdrager: “Op Schiermonnikoog waren de investeringen te overzien, in Brabant en Limburg gaat het om grote concessies met flinke investeringen in de laadinfrastructuur. Dan moet je goed weten hoe je nul uitstoot inpast in de concessie.”
Als de projecten in de twee provincies over 2,5 jaar aflopen gaat Zero Emissie Busvervoer mogelijk op in een grotere organisatie.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen