Keolis heeft vorig jaar augustus 1 euro aan NS betaald voor de overname van de helft van de aandelen van Syntus. NS waardeerde het eigen aandeel in Syntus tot de verkoop op 11 miljoen euro en leed dus 11 miljoen verlies op de transactie.
Keolis kocht helft van Syntus voor 1 euro
Dat blijkt uit de jaarverslagen van de twee bedrijven en wordt bevestigd door woordvoerders van Keolis en NS.
Twee maanden voordat NS zijn deel aan Keolis verkocht, stak het Nederlandse spoorbedrijf nog miljoenen in Syntus om te voorkomen dat het regionale vervoerbedrijf failliet zou gaan. In 2011 leed Syntus 5 miljoen euro verlies, vorig jaar ruim 10 miljoen, op een omzet van een kleine 100 miljoen euro. In juni 2012 dreigden acute betalingsproblemen en moesten de aandeelhouders bijspringen.
Hoeveel miljoenen er in Syntus is gestoken, willen Keolis en NS niet zeggen. Evenmin willen ze commentaar geven op de vraag of NS op een andere wijze is gecompenseerd, voorafgaande aan de overdracht van aandelen tegen een symbolische prijs.
We hebben ons aandeel verkocht aan Keolis omdat Syntus niet echt bij onze corebusiness past
NS-woordvoerder Eric Trinthamer wil wel een toelichting geven op het waarom van de kapitaalinjectie en de verkoop. “De kapitaalinjectie was nodig om Syntus te redden. Van een faillissement waren veel mensen de dupe geworden. Dat wilden we voorkomen. We hebben ons aandeel verkocht aan Keolis omdat Syntus niet echt bij onze corebusiness past en beter af is met één aandeelhouder.”
Syntus zit inmiddels midden in een herstelplan dat het bedrijf weer in de zwarte cijfers moet helpen. Dat zou volgend jaar moeten gebeuren. De financiële problemen ontstonden omdat er te laag is ingeschreven bij de aanbestedingen van de concessies Veluwe, Midden-Overijssel en Twente, waar Syntus in december gaat rijden. Voor alle drie de concessies zijn bezuinigingsplannen doorgevoerd, zonder dat die het vervoeraanbod beperken, aldus Syntus-directeur Cees Anker.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen