9292 belooft reisadviezen auto plus ov
In de loop van 2014 kunnen reizigers bij 9292 een advies krijgen voor een reis met een overstap van auto naar openbaar vervoer op een door 9292 aanbevolen Park+Ride-terrein. Ze moeten die P+R-optie dan wel aanvinken op de website of app.
9292, ANWB en NS hebben de handen ineen geslagen om hun informatie over P+R-terreinen te actualiseren, delen en ontsluiten. Daaraan betaalt het ministerie van Infrastructuur en Milieu mee in het kader van Het Nieuwe Actieplan ‘Groei op het Spoor’ (.pdf) uit februari 2010. In het nieuwe overzicht op www.anwb.nl/p-en-r staan bijna alle P+R-terreinen. Enkele terreinen ontbreken nog, zoals P+R Nijmegen-Noord voor de Waalsprinterbussen.
9292 test deze maand met een kleine 100 automobilisten en ov-reizigers een nieuwe P+R-planner in de regio’s Assen en Rotterdam. In Assen heeft 9292 eerder meegedaan aan de proef Sensor City. Daarbij konden automobilisten via hun navigatiesysteem in hun auto aangeven dat ze op een P+R-terrein wilden overstappen op het ov.
Deze maand kunnen die proefpersonen een P+R-planner van 9292 op internet proberen. In de regio Rotterdam liggen bijna 40 P+R-terreinen, vooral bij trein- en metrostations. Ook daar onderzoekt 9292 tot eind januari de voorkeuren van automobilisten en ov-reizigers.
De proefpersonen kunnen een reis met de auto plus ov plannen via een digitale kaart, een invulscherm of – als ze een profiel hebben aangemaakt – hun favoriete locaties. Het reisadvies wordt dan uitgebreid met informatie over een P+R-terrein, zoals het aantal parkeerplekken, het tarief en de voorzieningen.
Overheden en gebruikers zien ook graag actuele informatie over de bezetting, weet relatiemanager Bram Munnik van 9292. “Rotterdam gaat die informatie vanaf april vrijgeven als open data. Maar als een P+R-terrein niet achter een slagboom ligt, is de actuele bezetting bijna niet te geven.”
In 2005 heeft 9292 ook al geprobeerd een P+R-planner te ontwikkelen voor vooral de zakelijke markt. Dat was geen succes. Die planner gaf vaak omslachtige adviezen. “Onze nieuwe toepassing wordt eenvoudiger en logischer, met meer informatie over het P+R-terrein”, vertelt Munnik. “Beleidsmakers en deskundigen hebben vaak de neiging om technisch en inhoudelijk de beste oplossing te kiezen, maar de meeste gebruikers kiezen voor eenvoud.”
Een rit plannen van of naar een P+R-terrein kan al bij 9292, ANWB en NS. Bij 9292 overigens alleen nog met het ov, niet met de auto. Bij de ANWB en NS kun je met enige moeite al een reis auto plus ov vinden. Je krijgt dan ook een kaartje en een beschrijving van de autoroute. Bij 9292 en ANWB moet je nog zelf een P+R-terrein invoeren. NS laat je kiezen uit enkele P+R-stations, en negeert de P+R’s voor bus, sneltram en metro.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen