NS dingt voor het eerst sinds negen jaar weer mee naar een regionale treindienst. Het bedrijf heeft een bieding gedaan op de exploitatie van de lijn Gouda–Alphen aan den Rijn. De andere inschrijver is Arriva, meldt de provincie Zuid-Holland.
NS biedt na jaren weer op regionale spoorlijn
Van de dertig ‘onrendabele lijnen’ die NS in de jaren negentig aanwees, heeft het bedrijf er nog drie: Gouda–Alphen aan den Rijn, Rotterdam–Hoek van Holland Strand en Zwolle–Kampen.
De andere 27 zijn aanbesteed en overgenomen door de regionale railvervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. NS won weliswaar in 2004 de concessie Zutphen–Apeldoorn, maar is die regionale lijn eind 2012 kwijtgeraakt aan Arriva.
In 2005 bood NS voor het laatst op regionale spoorlijnen: de Valleilijn (Amersfoort–Ede-Wageningen) en met het inmiddels opgeheven dochterbedrijf RegiolinQ op de MerwedeLingelijn (Dordrecht–Geldermalsen). Die twee aanbestedingen werden gewonnen door respectievelijk Connexxion en Arriva. Daarna heeft NS de handdoek in de ring gegooid en niet meer ingeschreven op regionale spoorlijnen.
De drie resterende regionale spoorlijnen van NS – waar het bedrijf met een onderhands verleende concessie rijdt – krijgen de komende jaren een andere status. Gouda–Alphen aan den Rijn wordt per 2016 aanbesteed. Rotterdam–Hoek van Holland Strand verhuist in 2017 naar stadsvervoerder RET. En de provincie Overijssel besteedt Zwolle–Kampen waarschijnlijk een keer aan. De onderhandse NS-concessie loopt in elk geval in december 2015 af.
Met de inschrijving op Gouda–Alphen aan den Rijn stapt NS af van de eigen Sprinterformule met conducteur. De provincie Zuid-Holland vraagt namelijk geen Sprinters in NS-huisstijl, maar light trains in de rood met grijze uitmonstering van R-net (Randstad-net). In april maakt de provincie bekend wie vanaf 11 december 2016 de 15-jarige concessie Gouda–Alphen aan den Rijn wint: zittend vervoerder NS of regionaal marktleider Arriva.
NS heeft ook aangekondigd in te schrijven op twee te decentraliseren stoptreinverbindingen van het hoofdrailnet in de provincie Limburg: Roermond–Maastricht Randwyck en Heerlen–Sittard. “NS zal gaan bieden om deze lijnen te behouden en hiervoor worden bidteams samengesteld”, schrijft NS in het jaarverslag over 2012.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Reactie toevoegen