Deskundigen zetten grote vraagtekens of de prijzen zoals die door Thalys worden gegeven voor een ticket Amsterdam-Brussel wel voldoen aan Europese regelgeving.
'Thalys moet reiziger informeren over laagste prijs'
Vorige week berichtte OV-Magazine over de prijsstelling van Thalys. Wie een kaartje naar Brussel boekt, betaalt soms het dubbele voor een kaartje naar Parijs op hetzelfde moment. Aangezien de reiziger niet verplicht is om de hele reis af te leggen, is het in de praktijk dus goedkoper om een ticket naar de Franse hoofdstad te boeken. Thalys wijst reizigers richting Brussel echter niet actief op deze mogelijkheid.
Niet in geest van de verordening
Dit druist in tegen de geest van de Europese verordening 1371/2007, waar de rechten van treinpassagiers omschreven zijn, stelt zowel hoogleraar Europees privaatrecht Cees van Dam als universitair docent Internationaal Handelsrecht Ingrid Koning. In de verordening staat dat de reiziger vooraf geïnformeerd moet worden over de laagste prijs.
Specifieker dan dat wordt de tekst echter niet, waardoor er ruimte overblijft voor interpretatie. Ook is er nog geen jurisprudentie op dit gebied. Maar "gezien de beschermingsgedachte van de verordening is het heel goed denkbaar dat de rechter de reiziger hier gelijk zal geven", stelt Cees van Dam.
Ook Ingrid Koning denkt dat een eventuele zaak een goede kans zou maken. "Het Hof van Justitie heeft bij andere passagiersverordeningen met name consumentenbescherming ook wel aangegrepen om de verordening zo uit te leggen dat de rechten van passagiers het meest beschermd zijn. Het zou dus best zo kunnen zijn dat het Hof veel strengere en duidelijker maatstaven zou aanleggen dan de verordening zelf." Volgens Koning is er op zich niets mis met het vaststellen van de prijs door de wet van vraag en aanbod, 'mits je hier maar transparant in bent'.
Lille nog goedkoper
Overigens blijkt dat een kaartje boeken naar Lille nog een extra voordeeltje kan opleveren. Dit is al mogelijk vanaf 29 euro en ook hier bestaat de mogelijkheid om voortijdig in Brussel uit te stappen. Voor de Thalys die slechts tot Brussel rijdt, moet vaak de hoofdprijs worden betaald, ondanks het advies van de Thalys-woordvoerder om vooral naar die treinen te kijken voor de laagste prijs.
'Meer transparantie bij Thalys'
Liberaal europarlementslid Philippe De Backer dringt aan op meer transparantie van Thalys. "De Europese Commissie ontwikkelt op dit moment een overkoepelende verordening voor alle passagiersrechten. Wanneer die verordening in het parlement komt, willen we dat passagiers inzicht krijgen in alle prijzen, zowel van het hele traject als van deeltrajecten." Naar verwachting duurt het echter nog tot volgend jaar tot de verordening in het europarlement komt.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen