De grootste regionale aanbesteding met een waarde van meer dan 1 miljard is op handen, maar deze komt nog te vroeg om alle partijen gelijke kansen te bieden. NS heeft duidelijk een voorsprong in Limburg.
ACM kijkt graag mee bij aanbesteding Limburg
Directeur Johan Ketelaar van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) was er klip en klaar over tijdens de Dag van de Rail: in Limburg is geen sprake van een gelijk speelveld bij de aanbesteding van al het regionale openbaar vervoer voor de komende 15 jaar. Dat geldt overigens voor alle regionale aanbestedingen, vult woordvoerder Tim Rosendahl aan. Vorig jaar maakte de ACM een quickscan over het personenvervoer per spoor. Toen al was de conclusie dat NS een duidelijke voorsprong had.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft maatregelen in voorbereiding om het speelveld recht te trekken, maar die zullen te laat komen voor de concessie in Limburg, die zal ingaan in 2016. Kamerlid Sander de Rouwe (CDA) diende samen met Stientje van Veldhoven (D66) een motie in waarin hij om opheldering vraagt over een gelijk speelveld in Limburg. Dat lijkt wat dubbelop, maar dat is het niet, aldus De Rouwe. "Waar we naartoe willen, is dat de ACM vooruitlopend op de extra maatregelen alvast in Limburg meekijkt naar hoe het spel zo eerlijk mogelijk gespeeld kan worden."
ACM neemt dat aanbod alvast graag aan en laat weten open te staan voor het aanbod van Limburg om mee te kijken over de schouder van de provincie. NS zal in ieder geval onder de vlag van dochter Abellio gaan bieden op de lijnen Roermond−Maastricht Randwyck en Heerlen–Sittard.
Gedeputeerde Patrick van der Broeck liet op de Dag van de Rail al weten het liefst zoveel mogelijk aanbiedingen, dus ook die van NS, tegemoet te zien. "Al zijn het Chinezen, ze zijn welkom", zei hij. De motie van De Rouwe wordt naar alle waarschijnlijkheid morgen in de Kamer in stemming gebracht.
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen