Met een bijdrage van ruim 30 miljoen euro van het Rijk is het besluit tot elektrificatie van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond definitief. De verbouwing moet in 2020 klaar zijn.
Elektrificatie Maaslijn definitief
Van de 99 miljoen euro kostende elektrificatie draagt de provincie Limburg 34 miljoen euro bij. De provincie Noord-Brabant moet nog een bijdrage van 17 miljoen goedkeuren. Hoeveel de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de provincie Gelderland betalen is nog onbekend. Het Rijk vergoedt de extra kosten voor beheer en onderhoud van de regionale spoorlijn: 31 miljoen euro per jaar. De provincie Limburg profiteert van een exploitatievoordeel van jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen euro.
De totale investering in de Maaslijn bedraagt 175 miljoen euro. Gedeputeerde Van der Broeck: “Met een elektrische Maaslijn kunnen we de reiziger meer en snellere verbindingen bieden. Naast een bovenleiding investeren we ook in infrastructurele verbeteringen bij Roermond, Cuijck en Grubbenvorst (station Greenport Venlo).”
Volgens staatssecretaris Mansveld van IenM sluit de elektrificatie goed aan bij het overige spoornet en is de Maaslijn de decentrale spoorlijn met de grootste vervoerwaarde. Mansveld heeft het besluit over de elektrificatie versneld omdat de provincie Limburg het hele ov-net van Limburg nog voor de zomer wil aanbesteden. De concessie loopt dan van 2016 tot 2031. Gedeputeerde Patrick van der Broeck had tegenover OV-Magazine eerder al gezegd dat een aanbestedingsstrategie met twee opties - een al dan niet geëlektrificeerde Maaslijn - een nachtmerrie zou zijn.
Van der Broeck verwacht dat na de elektrificatie ook een sneltrein kan rijden. Deze sneltrein stopt dan op minder stations en levert een reistijdwinst op van een half uur.
Meer artikelen met dit thema
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Ik zou toch even de studies naar en pilots met de accutrein afwachten, als ik de gedeputeerde van de Broeck was.
Accutrein geeft wel de baten, niet de kosten.
Kan je zo maar 160 mio euro in de zak houden, hoewel ik graag bereid ben 10% vindersloon in ontvangst te nemen voor deze gouden tip.
PS: 160 mio is toch niet alleen voor elektrificatie/bovenleiding ? Lijkt me erg veel.
Ingediend door Lex boersma op zo, 15/06/2014 - 17:54
Buiten het elektrificeren van de Maaslijn (nog steeds het stiefkind van de spoorwegen in Nederland) mag deze ook voor 100% verdubbeld worden van Nijmegen tot aan Venlo en Roermond toe. De spoorbrug bij Cuijk zou eveneens moeten worden uitgebreid met een extra brug (zoals voor WO II) daar de pijlers hier ook voor waren bestemd. En daarnaast zou er nog een fietsbrug moeten komen die aan een eventuele nieuwe spoorbrug is vastgeklonken.
Ingediend door Jules Vismale op za, 28/06/2014 - 22:33
@jules Vismale m.b.t. de spoorbrug bij Cuijk dat zal een geheel nieuwe 2 sporige met fietspad moeten worden. Net als de Spoorbrug bij Ravensteijn is deze brug te laag voor de 3 containervaart bij hoog water !
Ingediend door René Valk op ma, 30/06/2014 - 18:22
Uiteraard zal het goederen verkeer ook op de maaslijn een sprong gaan nemen in de aantallen.
Goederentreinen rijden nu vanuit Nijmegen om via Den Bosch Eindhoven naar Venlo de Maaslijn is een besparing van een uur met een goederentrein.
Ingediend door Nico op zo, 23/11/2014 - 19:23
Reactie toevoegen