De gemeente Losser gaat lobbyen voor een halte in De Lutte. De halte moet een extra stop worden op de toekomstige verbinding Hengelo - Bielefeld.
Losser wil halte op lijn Hengelo-Bielefeld
Begin mei werd bekend dat de Regionalbahn Bielefeld - Bad Bentheim in 2017 doorgetrokken wordt naar Hengelo. In Nederland zal dan ook worden gestopt in Oldenzaal. Maar De Lutte, 3650 inwoners groot en pal aan de spoorlijn liggend, wordt vooralsnog voorbijgereden.
De gemeenteraad van Losser, waar De Lutte onder valt, nam gisteren een motie aan waarin het college verzocht wordt zich bij de provincie Overijssel en Regio Twente sterk te maken voor een halte. Wethouder Marcel Wildschut zegde toe deze lobby te willen opstarten.
De gemeente wil de stop al langer. Het zou met name het toerisme goed kunnen dienen. Maar over de haalbaarheid twijfelt de gemeente zelf ook al wel. "Het is een charmant idee, maar het is wel lastig om te realiseren", zegt een woordvoerder, "De regio draagt al veel bij, dus we moeten kijken of het een haalbare kaart wordt." Losser wil op korte termijn met Prorail en NS om tafel om een quickscan uit te voeren. Volgens Jaimie van Essen, die de motie indiende, moet deze stap daarom vooral gezien worden als een inventarisatie. Hij ziet een halte het liefst verrijzen bij de Lossersestraat, zodat ook bezoekers van het Arboretum goed bediend worden. "Nu deze motie is ingediend, willen we samen met D66 in Provinciale Staten kijken wat er verder mogelijk is." Veel geld is er vooralsnog niet. Jaarlijks heeft de gemeente een ton te besteden aan co-financiering.
Wim Michel, beleidsadviseur bij de Regio Twente ziet de extra stop er niet snel komen. "Het is natuurlijk al een kostbare zaak, terwijl we als regio er al veel geld in gestopt hebben. Voor je een halte hebt, ben je alweer vier tot vijf miljoen euro verder." Ook is de halte moeilijk in de bestaande dienstregeling in te passen. Dat is ook de reden dat, net als bij de Grensland Express, Hengelo Oost wordt overgeslagen. "Misschien dat er aan de Duitse kant nog wat ruimte is, maar dan worden de aansluitingen in bijvoorbeeld Rheine weer een moeilijk verhaal."
Ook is er niets over eventuele extra stops in de aanbesteding opgenomen. Aan het eind van het jaar wordt bekend wie de dienst mag uitvoeren.
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
Reactie toevoegen