'Prijzenslag Duitse bussen kan gevaarlijk zijn'
Met een verdrievoudiging van het aantal passagiers in drie jaar en een explosie van het aantal lijnen en verbindingen, lijkt de liberalisering van het Duitse intercityvervoer per bus een juichverhaal. Maar er zijn ook kanttekeningen te plaatsen.
En die kanttekeningen komen niet van de minsten. Wolfgang Steinbrück, voorzitter van de branche-organisatie BDO (Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer), die de belangen behartigt van de Duitse busondernemingen, stelt in een interview met de Berliner Zeitung dat de prijs de kwaliteit en wellicht zelfs de veiligheid kan drukken. "Men kan tegenwoordig voor minder dan een tientje van Hamburg naar Berlijn. Dat zijn geen kostendekkende prijzen", zegt Steinbrück. Volgens hem is een ticketprijs van 25 tot 30 euro realistischer. "Dan is de reiziger nog 40 procent goedkoper uit dan met het spoor".
Op de Duitse intercitybusmarkt woedt sinds de liberalisering in 2013 een bittere concurrentiestrijd. Aan de ene kant is er een beperkt aantal grote aanbieders die ongeveer driekwart van de markt in handen hebben. De rest wordt bevochten door kleine start-ups zonder eigen wagenpark. De traditionele busmaatschappijen komen er enkel nog tussen om voor deze partijen als onderaannemer te rijden. Volgens Steinbrück kan de focus op alleen de prijs als gevolg hebben dat ondernemingen het minder nauw gaan nemen met de rij- en rusttijdenwet.
Overigens is DB zelf een van de grootste spelers op de intercitybusmarkt. Met de dochters BEX en IC Bus worden enige tientallen lijnen geëxploiteerd. Met dochter Arriva rijdt DB ook naar Eindhoven en Antwerpen. Het is de bedoeling dat er in de toekomst meer lijnen naar Nederland geopend gaan worden.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen