NS is gestart met de aanbesteding van de volgende generatie Intercity's. Opvallend: het is niet langer het officieel in Dublin gevestigde NS Financial Services die de aanbesteding doet, maar het Nederlandse NS Lease BV, gevestigd in Utrecht.
NS start aanbesteding nieuwe Intercity's
Met de aanbesteding zijn 30.000 zitplaatsen gemoeid, eventueel op termijn uit te breiden naar 80.000. Het nieuwe materieel, dat NS Inter City Next Generation (ICNG) noemt, moet een dienstsnelheid krijgen van 200 kilometer per uur en zowel geschikt zijn voor het hoofdrailnet als de HSL-Zuid. Daarom moet het materieel ook bicourant worden voor 1500 V en 25 kV en uitgerust zijn met zowel ATB als Ertms.
NS wil de eerste treinen in 2020 geleverd hebben hebben, en ze daadwerkelijk inzetten in 2021, aldus een woordvoerder. Op termijn een omschakeling van 1500 Volt naar 3000 Volt is een optie, stelt NS, net als een vervolgorder voor grensoverschrijdend materieel.
Opvallend genoeg is de tender uitgeschreven door NS Lease, een BV gevestigd in Utrecht. Tot nu toe had NS al haar treinen ondergebracht bij NS Financial Services, een limited gevestigd in Dublin. Dit leverde de spoorwegen een flink belastingvoordeel op, wat leidde tot grote politieke verontwaardiging.
Een woordvoerder laat weten dat 'gelet op de gesprekken die NS heeft met de aandeelhouder [het ministerie van Financiën, red.] inzake de activiteiten van NS FSC, gekozen is voor NS Lease'. NS Lease bestaat sinds juni 2013 en heette voorheen NS Projecten.
Meer artikelen met dit thema
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij
3 jul om 11:29 uurNog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede
21 jun om 06:51 uurHet Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…
Geweldig nieuws!!
Ingediend door Daniel P De Ru… op vr, 25/07/2014 - 14:46
Begrijp ik dan goed dat nu de intercity's duurder worden doordat de fiscale voordelen vervallen?
Ingediend door André op di, 29/07/2014 - 15:16
Er moet waarschijnlijk meer belasting betaald worden aan het ministerie van Financiën. Dat betekent dat NS minder winst zal maken en dus minder dividend zal uitkeren aan de enig aandeelhouder, het ministerie van Financiën.
Ingediend door Vincent Wever op di, 29/07/2014 - 15:52
Aanvullend hierop citeer ik een brief aan de Kamer van 14 november j.l.: "Staatsdeelnemingen dragen vennootschapsbelasting en dividend af aan de Staat. Door de dochter in Ierland ontvangt de Staat minder vennootschapsbelasting maar meer dividend. Verhuizen van de dochter naar Nederland levert meer vennootschapsbelasting op en minder dividend. Hiermee is rekening gehouden bij de berekening van het antwoord op de tweede vraag van de heren Omtzigt en Klaver. Per € 100 miljoen aan winst loopt de Staat der Nederlanden naar schatting circa € 8 miljoen aan inkomsten mis. Over het boekjaar 2012 realiseerde de NS een winst van € 264 mln, naar schatting ontving de Staat daardoor € 21 mln. minder inkomsten."
http://www.parlementairemonitor.nl/9353000/1/j9vvij5epmj1ey0/vjeqisihktzx
Ingediend door Vincent Wever op di, 29/07/2014 - 16:17
Reactie toevoegen