Hoe kon het zo fout gaan met de HSL en de Fyra? De Rekenkamer heeft alle feiten op een rijtje gezet, aantrekkelijk gepresenteerd.
Rekenkamer brengt HSL-fiasco in beeld
De Rekenkamer heeft het fiasco rond de HSL-Zuid en de Fyra letterlijk in beeld gebracht. Voor iedereen die zich afvraagt wat er vanaf 1994 zoal is gebeurd tussen de betrokken partijen, biedt ‘Rapport Hogesnelheidslijn-Zuid een rapportage in beeld’ een nuttig overzicht. Aanleiding is de instelling van de parlementaire enquêtecommissie Fyra, die momenteel onderzoekt waarom het oorspronkelijk beoogde vervoer op de HSL-Zuid niet is gerealiseerd.
De Rekenkamer heeft in het verleden diverse onderzoeksrapporten gepubliceerd over de HSL-Zuid: over de contractering, de aanleg en de voorbereiding van de exploitatie. In het laatste rapport gaat het om de exploitatie van de lijn en de uiteenlopende rollen van de Nederlandse Staat.
De meest opmerkelijke feiten uit het rapport: tussen 1994 en nu is het projectbudget voor de HSL toegenomen van 3,4 miljard euro (prijspeil 1995) naar 7,3 miljard euro (prijspeil 2013). Exploitant HSA ging tussen 2003 en 2011 bijna drie keer failliet, waarna het Rijk de gebruiksvergoeding bijstelde. Dit leidt uiteindelijk tot een lagere opbrengst van 1,1 miljard euro (prijspeil 2010).
De vergoeding aan Infraspeed, die de HSL onderhoudt, is gestegen van 3,1 naar 3,6 miljard euro over de hele contractperiode tot 2028. Verder kwam de samenwerking tussen HSA en de Belgische spoorvervoerder NMBS pas in 2012 tot stand, tien jaar na planning. In 2001 was het plan nog om Amsterdam en Brussel met 32 hogesnelheidstreinen per dag te bedienen. Dat werd later de helft en in 2013 zelfs nul, na het uit dienst nemen van de Fyra. Sinds november 2013 rijden alleen nog Thalys-treinen en Intercity's op de HSL.
De rapportage van de Rekenkamer, die is aangeboden aan de Tweede Kamer, bevat geen conclusies en aanbevelingen. Mede daarom heeft staatssecretaris Mansveld van IenM, die het rapport vóór publicatie mocht inzien, niet gereageerd.
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Quote: Sinds november 2013 rijden alleen nog Thalys-treinen en Intercity’s op de HSL.
Vraag: welke Intercity's rijden er dan op de HSL??
Ingediend door Jeroen op vr, 04/07/2014 - 13:10
De Intercity Direct.
Ingediend door Vincent Wever op vr, 04/07/2014 - 16:06
Best wel grappig dat in het rapport de Belgische Staat het logo krijgt van de Vlaamse Gemeenschap (een Vlaamse leeuw)...
Ingediend door Bart op ma, 07/07/2014 - 09:12
Reactie toevoegen