De eind vorig jaar gestaakte ov-verbinding over water tussen IJmuiden en Amsterdam Centraal komt weer terug. Statenleden van Noord-Holland toonden zich vanmiddag enthousiast.
Terugkeer snelle boot op Noordzeekanaal
De leden van de provinciale commissie Mobiliteit en Wonen schaarden zich vandaag unaniem achter een visiedocument van GroenLinks, SP en D66 om een alternatief op poten te zetten na het stoppen van Fast Flying Ferry eind vorig jaar. Een werkgroep uit Provinciale Staten hield dit voorjaar een marktverkenning waaruit bleek dat drie ov-bedrijven en een rondvaartbedrijf interesse hebben om een nieuwe ov-verbinding op het Noordzeekanaal te exploiteren.
Aan de veerdienst IJmuiden Pontplein–Amsterdam Centraal kwam in december 2013 een einde nadat Gedeputeerde Staten van Noord-Holland het aflopende contract van Connexxion niet opnieuw wilden aanbesteden. Het dagelijks bestuur vond de exploitatie te duur en zag in buslijn 82 tussen IJmuiden en Amsterdam Marnixstraat een goedkope vervanger. Provinciale Staten namen daar echter geen genoegen mee en reserveerden 150.000 euro voor onderzoek en 1,2 miljoen euro exploitatiebijdrage per jaar tot uiterlijk 2016. Dat bedrag kreeg Connexxion als bijdrage in de exploitatie voor de Fast Flying Ferry.
Na de marktconsultatie verwerkten drie Statenleden – Hein Struben (D66), Marnix Bruggeman (SP) en Servaz van Berkum (GroenLinks) – de bevindingen van de provinciale werkgroep tot een visie. Van Berkum: “Door woon-, werk- en recreatiegebieden in het Noordzeekanaalgebied met elkaar te verbinden en te laten aansluiten op bestaande veer- en ov-verbindingen, ontstaat een aantrekkelijk netwerk voor inwoners en bezoekers. Het ov over water gaat een boost geven aan de hele regio.”
Geen fan
Gedeputeerde Staten hebben zich van meet van aan te weinig ingespannen om het ov over water voort te zetten, vindt Van Berkum. “De exploitatie van Fast Flying Ferry zou met 1,5 miljoen euro per jaar te duur zijn, omdat er maar 1,2 miljoen beschikbaar was. Maar het aanbod van de gemeente Velsen om drie ton bij te leggen is nooit serieus genomen. Gedeputeerde Elisabeth Post was duidelijk geen fan van deze ov-verbinding. Maar ze heeft zich nu wel positief over ons plan uitgelaten.”
De werkgroep van PS draagt de opgedane kennis binnenkort over aan Gedeputeerde Staten. PS willen een concurrentie-gerichte dialoog met de vervoerbedrijven, waarna een openbare aanbesteding volgt. Op 22 september stemmen Provinciale Staten over het voorstel van de werkgroep. Gedeputeerde Post moet uiterlijk op 1 februari 2015 een uitgewerkt aanbod van één of meer marktpartijen presenteren, plus een overzicht van mogelijkheden tot cofinanciering vanuit de regio. Nog voor de zomer van 2015 zou de provincie dan de concessie kunnen gunnen van maximaal 12 jaar.
Ruggengraat
In de visie van de werkgroep wordt de ruggengraat de ov-verbinding IJmuiden Pontplein–Amsterdam Centraal. Tijdens de spits varen de schepen rechtstreeks. Daarbuiten leggen ze ook aan bij Zaandam Hemkade en Amsterdam Houthavens. Doordat de vier haltes samenvallen met bestaande veer/pontverbindingen heeft het basisnet een bereik van tien locaties. De ov-verbinding kan mogelijk later worden uitgebreid met een halte bij de Ferry naar Newcastle, een halte bij Beverwijk, een halte in de Houtrakpolder bij pont Buitenhuizen, bij Spaarndam en in Amsterdam bij Veer Azartplein op het Javaeiland/KNSM-eiland en het Zeeburgereiland.
Boten
De werkgroep van PS heeft een voorkeur voor kleine snel varende boten voor 12 personen, vergelijkbaar met Watertaxi in Rotterdam. De boten hebben een aangepaste instap voor het meenemen van de fiets en varen 40 tot 65 km/uur. Dit type is flexibel inzetbaar en relatief goedkoop te exploiteren. Catamarans zijn ook een optie. De oude milieuonvriendelijke draagvleugelboten van Connexxion zouden alleen in een overgangsfase nog van nut kunnen zijn. Voor het varen met hoge snelheid is overigens wel een ontheffing nodig van het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied.
Meer artikelen met dit thema
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
NS komt met reisvergelijker
7 mrt 2023Ov, auto of toch de fiets? NS introduceert de Reisvergelijker, hiermee wordt de reiziger geholpen met de juiste…
Reactie toevoegen