NS onderhandelt met de Spaanse treinenfabrikant CAF als ‘perferred bidder’ over de levering van 120 nieuwe Sprinter-treinstellen. CAF deed de beste aanbieding, Alstom werd tweede.
CAF mag nieuwe Sprinters leveren
De 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS wil aanschaffen bij CAF zijn gebaseerd op de Civity, die binnenkort gaat rijden tussen Oostenrijk en Triest. Het modulaire treinconcept heeft zich elders in Europa al bewezen. NS bestelt hiermee een ‘product van de plank’. Wat afwijkt zijn de brede deuren en de brede bakdoorgangen. Net als de huidige Sprinters worden de nieuwe stoptreinen transparant en dus sociaal veilig, energiezuinig, ze krijgen een rolstoeltoilet, kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt voor rijden onder Ertms.
Na een uitgebreide aanbesteding onderhandelt NS nu met CAF over de laatste afwerkingsdetails. Zolang het definitieve contract nog niet is getekend zit Alstom op de reservebank. De nieuwe Sprinters komen vanaf 2018 in dienst. Mogelijk komen er daarna nog vervolgorders. De bestelling heeft een waarde van 510 miljoen euro. De nieuwe Sprinters zijn nodig vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van frequenties op bepaalde lijnen en de beperkte voorraad reservematerieel.
Dubbeldekkers
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Ze krijgen een kleine technische opknapbeurt. Daarna volgen in het voorjaar nog zeven treinstellen.
Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS. De treinen gaan eerst op de HSL rijden, naar verwachting vanaf 2021. De eerste fase van de aanbesteding, waarbij enkele leveranciers worden geselecteerd, moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
Modernisatie
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van de Intercity-dubbeldekker (type VIRM) de komende jaren volledig gemoderniseerd bij NedTrain in Haarlem. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Het gaat hierbij om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden de rijtuigen opnieuw gespoten zodat ze één geheel vormen met de nieuwe Traxx-locomotieven.
Meer artikelen met dit thema
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
510 M EUR for 120 trains? Some trams cost more than that. NS is once again going for the cheap. FYRA no 2 is in the making. Some people never learn.
Ingediend door ed2014 op za, 01/11/2014 - 00:26
Reactie toevoegen