NS onderhandelt met de Spaanse treinenfabrikant CAF als ‘perferred bidder’ over de levering van 120 nieuwe Sprinter-treinstellen. CAF deed de beste aanbieding, Alstom werd tweede.
CAF mag nieuwe Sprinters leveren
De 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS wil aanschaffen bij CAF zijn gebaseerd op de Civity, die binnenkort gaat rijden tussen Oostenrijk en Triest. Het modulaire treinconcept heeft zich elders in Europa al bewezen. NS bestelt hiermee een ‘product van de plank’. Wat afwijkt zijn de brede deuren en de brede bakdoorgangen. Net als de huidige Sprinters worden de nieuwe stoptreinen transparant en dus sociaal veilig, energiezuinig, ze krijgen een rolstoeltoilet, kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt voor rijden onder Ertms.
Na een uitgebreide aanbesteding onderhandelt NS nu met CAF over de laatste afwerkingsdetails. Zolang het definitieve contract nog niet is getekend zit Alstom op de reservebank. De nieuwe Sprinters komen vanaf 2018 in dienst. Mogelijk komen er daarna nog vervolgorders. De bestelling heeft een waarde van 510 miljoen euro. De nieuwe Sprinters zijn nodig vanwege de groei van het aantal reizigers, het opvoeren van frequenties op bepaalde lijnen en de beperkte voorraad reservematerieel.
Dubbeldekkers
In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS vanaf december elf oude dubbeldekkers met de groene bankjes uit de reservevloot weer tijdelijk in dienst. Ze krijgen een kleine technische opknapbeurt. Daarna volgen in het voorjaar nog zeven treinstellen.
Intercity’s
Ook voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s loopt een aanbesteding bij NS. De treinen gaan eerst op de HSL rijden, naar verwachting vanaf 2021. De eerste fase van de aanbesteding, waarbij enkele leveranciers worden geselecteerd, moet voor het einde van het jaar zijn afgerond.
Modernisatie
Los van de aanschaf van nieuwe Sprinters en Intercity’s worden 81 treinstellen van de Intercity-dubbeldekker (type VIRM) de komende jaren volledig gemoderniseerd bij NedTrain in Haarlem. Daarnaast worden in totaal 301 ICRm-rijtuigen klaargemaakt voor diensten over de HSL. Het gaat hierbij om kleine technische aanpassingen aan bijvoorbeeld het chassis. Verder worden de rijtuigen opnieuw gespoten zodat ze één geheel vormen met de nieuwe Traxx-locomotieven.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
510 M EUR for 120 trains? Some trams cost more than that. NS is once again going for the cheap. FYRA no 2 is in the making. Some people never learn.
Ingediend door ed2014 op za, 01/11/2014 - 00:26
Reactie toevoegen