Veolia heeft het kort geding tegen de provincie Limburg verloren. De vervoerder had het kort geding aangespannen, omdat er volgens Veolia geen sprake was van een gelijk speelveld.
Veolia verliest kort geding tegen Limburg
Veolia wilde niet dan NS-dochter Abellio meedong naar de 15-jarige concessie voor de hele provincie Limburg. Het bedrijf vond dat NS eerst inzage moest geven in de reizigersaantallen van de stoptreinen Maastrich-Randwyck-Roermond en Maastricht-Heerlen, zodat er sprake zou zijn van een gelijker speelveld. Veolia wilde daarom ook dat die diensten apart zouden worden aanbesteed.
Ook wilde Veolia dat de provincie Limburg een oordeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over het level playing field af zou wachten. Daarbij zou NS in het voordeel zijn door door middel van kruissubsidies met de Intercity's die het bedrijf rijdt extra goedkoop te kunnen inschrijven.
De rechter is in geen van deze bezwaren meegegaan. Gedeputeerde Patrick van der Broeck laat op Twitter weten te hopen dat alle partijen zich nu richten op het uitbrengen van een goede offerte. Bedrijven hebben tot 3 november de tijd om in te schrijven.
Gedeputeerde Patrick van der Brock laat tegenover OV-Magazine weten blij te zijn met de uitspraak, maar dat het niet als een verrassing komt. "We hebben niet een beetje of met de hakken over de sloot gewonnen, maar 100 procent", aldus Van der Broeck. "We zijn altijd zorgvuldig geweest en hebben op verzoek van de partijen vier of vijf nota's van inlichtingen verstrekt. We zijn dus altijd duidelijk geweest", vervolgt hij. Van der Broeck voegt eraan toe dat hij blij is dat dit niet tot vertraging voor de reiziger leidt. "Dat klinkt misschien als een cliché, maar daar doen we het toch voor. Hadden we moeten wachten tot een oordeel van de ACM of de concessie moeten splitsen, dan waren de gevolgen een stuk groter geweest."
Uitspraak rechter over Veolia-Limburg: Lb 100 % gelijk. En nu roep ik iedereen op alle inzet te plegen op goede offerte ipv rechtszaken!
— PatrickvanderBroeck (@PatrickvdBroeck) 16. Oktober 2014
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen