Staatssecretaris Wilma Mansveld wil in de Wet personenvervoer 2000 regelen dat de OV-chipkaart overal een wettig betaalmiddel is. Ook op Texel.
Ook op Texel geldt de OV-chipkaart
De staatssecretaris kreeg op 8 oktober een brief van de provincie Noord-Holland waarin werd gemeld dat de OV-chipkaart gedurende de proef met de Texelhopper niet geldig zou zijn. Daar was Mansveld niet blij mee. De OV-chipkaart is immers een betaalsysteem voor al het openbaar vervoer in het hele land. Daar moeten reizigers in alle concessiegebieden op kunnen rekenen. Het Rijk en de decentrale overheden hebben de landelijke dekking in 2006 geregeld in bestuursovereenkomsten.
Een wettelijke grondslag voor het landelijk functioneren van de OV-chipkaart ontbreekt echter in de Wet Personenvervoer 2000, schrijft Mansveld in haar antwoord op Kamervragen. Die wil zij nu alsnog regelen via een algemene maatregel van bestuur als onderdeel van een wetsvoorstel dat al in september bij de Kamer is ingediend.
Met de provincie Noord-Holland heeft het ministerie van IenM afgesproken dat de OV-chipkaart zo snel mogelijk geldig wordt na invoering van de Texelhopper komende zondag. De provincie heeft drie tot vier maanden nodig om samen met TLS het OV-chipkaartsysteem gereed te maken voor het eenheidstarief van 3 euro per rit dat de provincie gaat hanteren. In de tussentijd is de OV-chipkaart niet geldig.
Dat het tarief van 3 euro geen rekening houdt met de gereisde afstand is een zaak van de provincie, stelt Mansveld. Die is immers als decentrale overheid verantwoordelijk voor de tarieven. Wel heeft de provincie toegezegd de komende maanden coulant om te gaan met abonnementhouders, waaronder studenten. Zij krijgen geen boete als ze geen apart Texelhopper-kaartje kopen.
In de toekomst gaan vervoerders vaker op zoek naar dit soort oplossingen om toch tegemoet te komen aan enerzijds bezuinigingen in het OV wat nu de trend is, anderzijds om toch tegemoet te blijven komen aan de bereikbaarheidswens. Met de huidige stand van de techniek kunnen we dit opnieuw proberen. Noem het belbus, Opstapper, wensbus, Syntus Kolibrie etc. Wat te denken van de paar honderd buurtbuslijnen? Als die chipkaart hier echt in moet komen dan zijn de inbouw- en onderhoudskosten hoger dan wat die op die lijn ooit op gaat brengen. Ja je kunt dan stellen dat als je een chip hebt je gratis mee mag...ook niet wenselijk. Beetje pragmatisme hebben we nodig en overal verplicht stellen imo dus niet doen.
Als nabrander: als ik op vakantie ga naar het buitenland, is mijn chipkaart niets meer dan een stukje plastic. Ik verwacht niet dat ik hiermee zonder zwart te rijden een ritje in de Praagse metro kan maken. En is Texel als prachtige vakantiebestemming voor 95% van de bezoekers ook niet een beetje buitenland?
Ingediend door Arent op do, 11/12/2014 - 09:49
Nee meneer Arent, Texel is niet voor 95% van de de bezoekers 'buitenland'. De verhouding ligt eerder andersom. Texel is het vakantie-eiland bij uitstek voor het modale Nederlandse gezin.
Ingediend door Tsipora Rodrig… op vr, 12/12/2014 - 16:20
In de loop der jaren is de chip-kaart OVERAL verplicht gesteld. Hoe je daar verder dan ook over denkt, het is een logisch gevolg van de afschaffing van de strippenkaart.
Ingediend door T.C. Wijfje op za, 13/12/2014 - 20:11
en als 65plusser moet je nu de volle mep betalen, dus wie betaalt het meeste in dit openbaar vervoer, wij dus, niet eerlijk als je elke dan naar je zieke partner wil in het ziekenhuis in den helder, sommigen kunnen dit echt niet betalen, gevolg dan maar niet gaan, vind ik erg asociaal beleid, maar ja dat komt ervan als je overkantse ondernemers, zijnde connexion, laat bepalen en diegene die er over gaar, de provincie zal het worst zijn, zoek het maar uit is dan de mentaliteit, nee zegt de wethouder van texel, dit is solariteit, ja mijn neus uit dus, peter van der puyl,texel
Ingediend door Peter van der Puyl op do, 18/12/2014 - 18:53
Reactie toevoegen