Als eerste stap naar vraaggestuurd en datagedreven ov willen twee studenten een proef houden met de Flexibus. Het via een app bestelde minibusje zet je af waar je wilt.
App-gestuurde Flexibus halveert de kosten
“De Flexibus is een minibusje naar een stadscentrum of station die vanaf daar weer uitwaaieren in alle windrichtingen”, vertelt Hidde Hovenkamp, die econometrie studeert aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Met Roos van der Sterren, die internationale politieke economie studeerde, zoekt hij een ov-autoriteit die gelooft in de Flexibus en een vervoerder die wil investeren in minibusjes en informatietechnologie.
De Flexibus is een van de tien resultaten van Nationale DenkTank 2014, die in het teken stond van big data. Daarbij buigen ruim twintig excellente laatstejaarsstudenten zich vier maanden lang over maatschappelijke vragen en dragen ze praktische oplossingen aan. Hovenkamp: “Een van de vragen was: maak Nederland mobieler met big data.”
“De Flexibus zit tussen het ov en een gedeelde taxi in. Met de Flexibus-app geef je je bestemming door en hoe laat je wilt aankomen. Een minibusje komt je dan vlakbij ophalen en zet je op je bestemming weer voor de deur af.” De studenten hebben met een schuin oog gekeken naar de Kutsuplus in Helsinki, die ook werkt met een app.
“De Flexibus voorkomt lege bussen en zorgt voor snellere reistijden”, vat Hovenkamp de voordelen samen. In steden vult de Flexibus het stadsvervoer aan. Het minibusje mikt daar vooral op reizigers die de stad doorkruisen en nu veel moeten overstappen. Dat gaat om 10 procent van alle ov-ritten: zo’n 200.000 per dag. Als die mensen rechtstreeks en dus 10 tot 25 procent sneller kunnen reizen, dan trekt de Flexibus volgens de berekeningen van de Nationale Denktank voor dezelfde kosten 10 tot 15 procent meer reizigers.
Buiten de stad kan de Flexibus vooral (bijna) lege bussen in de daluren vervangen: zo’n 300.000 ov-ritten per dag. Die reizigers zouden 10 tot 15 procent sneller op hun bestemming kunnen arriveren. En door kortere routes, efficiënter materieel en minder vertraging zouden de kosten voor brandstof en personeel dan halveren.
Hovenkamp en Van der Sterren denken aan een proef van een jaar in 2016. In 2020 zou het openbaar vervoer vraaggestuurd kunnen zijn. “De reiziger is flexibel en verwacht geen aankomsttijden op de minuut nauwkeurig meer. Hij profiteert van een gemiddeld kortere reisduur”, staat in het eindrapport. Begin december 2014 voorspelde topman Bart Schmeink van Connexxion ook al dat het hele ov vraaggestuurd wordt.
Reactie toevoegen