Flexibel vervoer naar Rotterdam Airport
De regio Rotterdam laat een goede ov-verbinding tussen de RandstadRailhalte Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport over aan de markt.
De Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag wil de bereikbaarheid van de luchthaven verbeteren. Dat gebeurt in de eerste plaats door het verbeteren van de kwaliteit van de busverbindingen tussen Delft (TU-campus), Rijswijk, Schiedam, Zoetermeer en Rotterdam The Hague Airport. Hiermee volgt de metropoolregio het advies op uit de ‘Verkennende studie naar de ov-bereikbaarheid van Rotterdam The Hague Airport’ van adviesbureau Rebel.
De metropoolregio verbetert het busvervoer in samenwerking met de RET en HTM. De reismogelijkheden met het ov naar het vliegveld zullen extra worden gepromoot onder de reizigers. Voor de verbindingen tussen de luchthaven en de regionale economische kerngebieden zet de metropoolregio in op maatwerk via een marktplaats van mobiliteitsdiensten. Gedacht wordt aan shuttles voor bedrijven en hotels.
Voor een goede verbinding tussen de RandstadRailhalte Meijersplein en Rotterdam The Hague Airport doet de metropoolregio een uitvraag aan de markt naar innovatieve vervoersystemen. Hierbij zoekt de vervoersautoriteit samenwerking met de TU Delft.
Na de zomer komt de regio met concrete uitwerkingen van de aanbevelingen, zegt de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg, voorzitter van de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
Uit de studie van Rebel blijkt verder dat een tramverbinding tussen Delft-zuid via de luchthaven naar Rotterdam te duur is voor het te verwachten aantal reizigers. De aanleg van de trambaan zou de regio 160 miljoen euro kosten en de bijdrage in de exploitatie ongeveer 3,5 miljoen euro per jaar. Een systeem voor automatisch vervoer (PRT) zou eenmalig 25 miljoen kosten, plus jaarlijks een exploitatiebijdrage van 1,6 miljoen euro.
Reactie toevoegen