Adviesbureau Balancia staakt na negen jaar haar activiteiten. Eigenaar en oprichter Arjen Jaarsma wil met zijn start-up Go! Groen ov gaan inschrijven op de concessie Eindhoven.
Go! Groen ov mikt op Eindhoven
Het combineren van het nieuwe vervoerbedrijf Go! met adviesbureau Balancia was te ingewikkeld, zegt Arjen Jaarsma (47). “Voor Balancia moest ik soms weken naar het buitenland, dat gaat niet samen met de activiteiten voor Go!.”
De oprichter van Go liet vorig jaar aan OV-Magazine weten op vier of vijf concessies voor bus of light rail te willen inschrijven. Die ambitie staat nog steeds, maar heeft wat vertraging opgelopen. Dat komt enerzijds door gezondheidsproblemen, die inmiddels zijn overwonnen.
Lees ook: Go! gaat inschrijven met elektrisch vervoer
Anderzijds speelt de trend onder ov-autoriteiten hem parten dat concessies plotseling met twee jaar worden verlengd. Dat is onder meer gebeurd bij Amstelland-Meerlanden en bij Groningen-Drenthe, waar Jaarsma zijn zinnen op had gezet. “Inschrijven op een concessie doe je niet zomaar even, dat vergt twee à drie jaar voorbereidingstijd."
Go! Groen ov wil nu gaan inschrijven op de nieuwe ov-concessie Eindhoven, die dit najaar op de markt komt en eind 2016 ingaat. Of de jonge vervoerder ook echt een offerte gaat indienen, hangt af van drie strategische partijen. Jaarsma praat met geïnteresseerde busleveranciers, touringcarbedrijven en durfinvesteerders. De gesprekken lopen goed, maar een partij komt pas over de brug als de andere twee meedoen, verklaart Jaarsma de lastige positie van een start-up.
Go! wordt een frisse verschijning, belooft Jaarsma. “De ov-markt is gevangen in zichzelf. Vervoerders klagen over lagere winstmarges, maar zijn weinig innovatief. Wij geloven in elektrificering van het busvervoer, in gebruik van social media. Wij staan voor een veel betere service en voor vergroting van de omzet in het ov.”
Behalve Jaarsma zijn er nog twee medeoprichters verbonden aan Go! Groen ov. Zij zullen later dit jaar de publiciteit opzoeken, aldus Jaarsma.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Reactie toevoegen