De twee grootste aanbieders van intercitybussen in Duitsland, MeinFernbus en FlixBus, fuseren. Daarmee hebben ze in een klap meer dan de helft van de markt in Duitsland in handen. En daar blijft het niet bij, wat de twee bedrijven betreft.
Twee grootste Duitse busbedrijven fuseren
MeinFernbus en Flixbus maakten hun plannen middels een persbericht bekend. In een interview met het Duitse blad Focus gaf Flixbus-oprichter Jochen Engert aan wat de ambities zijn: meer non-stopbussen tussen grote steden, verbindingen naar buitenlandse steden als Milaan en Parijs en nachtbussen om zo het gat dat de Duitse spoorwegen laten liggen op te vullen. Door de groeiambities worden er 200 nieuwe banen gecreëerd. De bedrijfsnamen blijven bestaan, maar de bussen krijgen allemaal een groene kleur. Tegen het einde van dit jaar moeten er 1000 bussen op de weg zijn.
https://twitter.com/jeimkekarge/status/553483826740363264
Beide bedrijven hebben een stormachtige opkomst gemaakt sinds de liberalisering van de Duitse busmarkt twee jaar geleden. Dat zorgde voor een explosie van het aanbod. Tussen de meeste grote Duitse steden rijden nu frequent bussen van verschillende aanbieders. De startups MeinFernbus uit Berlijn en FlixBus uit München groeiden uit tot de nummers 1 en 2 van de markt.
Ook grotere partijen als Deutsche Bahn, Lufthansa en ADAC in samenwerking met de Deutsche Post mengden zich in het strijdgewoel. ADAC heeft inmiddels de handdoek in de ring gegooid, maar het busbedrijf blijft bestaan. In plaats daarvan stapt SNCF-dochter IDBus in de Duitse Postbus. Met Keulen als knooppunt wil het bedrijf een netwerk opzetten tussen Duitsland en Frankrijk.
Lees ook: 'Prijzenslag Duitse busmarkt kan gevaarlijk zijn'
Zo lijkt de liberalisering in Duitsland een vliegwieleffect te krijgen naar de rest van Europa. Flixbus breidde onlangs al verder uit over de grens, onder meer naar Nederland, en ook de bussen van Arriva/Deutsche Bahn zijn steeds meer op de Nederlandse wegen te zien. De missie van het nieuwe fusiebedrijf is dan ook helder: Europa veroveren en wel snel. Om dat mogelijk te maken trekt het bedrijf nieuw kapitaal aan van durfinversteerder General Atlantic.
Meer artikelen met dit thema
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Samenvoegen is slim, het is een grote markt, maar de rentabiliteit (winst) was nogal marginaal met prijzen van 5 cent per km. Nu met meer dan 50% marktaandeel kunnen de prijzen een beetje omhoog en de winst sterk kan verbeteren. (ja ja winst uit onderneming, het kan gewoon, beste OV mensen)
Ingediend door Lex boersma op zo, 11/01/2015 - 11:59
Reactie toevoegen