NS-dochter Abellio mag de komende vijftien jaar het openbaar vervoer in de provincie Limburg verzorgen. Dat heeft de provincie bekendgemaakt. Met de concessie die zowel trein- als busvervoer beslaat, is een bedrag van 1,5 miljard euro gemoeid.
Abellio wint concessie Limburg
Er waren drie gegadigden voor de concessie: naast Abellio waren dat Veolia, die de afgelopen jaren het Limburgse ov verzorgde, en Arriva. Veolia viel al af in de eerste ronde, omdat het bedrijf boven het maximum subsidiebedrag inschreef. Van de 1000 te behalen punten, haalde Abellio er 732. Arriva volgde met 574 punten. "Er was dus geen close call, zoals in Noord-Holland", aldus gedeputeerde Patrick van der Broeck.
Lees ook het eerdere interview met gedeputeerde Patrick van der Broeck: 'Limburg gaat meer dan ooit maatwerk leveren'
Limburg betaalt Abellio elk jaar 55,5 miljoen euro subsidie. De Duitse ov-autoriteit Nahverkehr Rheinland verstrekt daarnaast 1,9 miljoen voor de exploitatie van de treinverbinding van de Duitse grens naar Aken. De nieuwe concessie gaat in december 2016 in.
Hoofdrol voor de trein
In de nieuwe concessie is een hoofdrol weggelegd voor de trein. Abellio wil de diensten gaan verzorgen onder de merknaam Door. Naast de Maaslijn (Roermond–Nijmegen) en de Heuvellandlijn (Maastricht–Heerlen), zijn straks ook de gedecentraliseerde stoptreinen Maastricht–Roermond en Heerlen–Sittard onderdeel van de concessie. De huidige Maaslijn wordt geëlektrificeerd en er komt een betere verbinding met Aken. Naast de OV-chipkaart komt er ook een app voor mobiel waarmee gereisd kan worden.
Nieuw materieel van VDL
Meteen bij de start in december 2016 zet de nieuwe vervoerder nieuw materieel in, van VDL. Op de Maaslijn vult Abellio het bestaande materieel aan met oude Lints. In 2020, als de elektrificatie van de Maaslijn gereed is, maken deze dieseltreinen op de Maaslijn plaats voor nieuwe elektrische treinen. Vanaf 2024 moet de concessie helemaal draaien op elektrisch vervoer, waarvoor VDL ook de bussen gaan leveren. De treinen komen van Stadler.
Flexnet vervangt buslijnen
Limburg heeft dertien zogeheten zoekgebieden aangewezen waar Abellio de traditionele buslijnen gaat vervangen door een vraagafhankelijk flexnet. De reiziger kan een half uur van tevoren een taxi bellen naar het dichtsbijzijde knoopunt van belangrijke bus- en/of treinlijnen. Voor de exploitatie schakelt Abellio onderaannemers in, waarvan taxibedrijf Munckhof de grootste is.
Merknaam Door ook in Zeeland
De merknaam Door staat op gespannen voet met de nieuwe merknaam voor het ov in Zeeland, DoorZeeland. Volgens Annemarie Zuidberg, directeur van Abellio Nederland, is de merknaam gedeponeerd. "We kwamen er pas in een later stadium achter dat Connexxion ook onder die naam ging rijden."
'Onvoorstelbaar als Gelderland niet betaalt'
Van der Broeck geeft aan dat de invulling van de aanbesteding voor hem 'boven verwachting' is. Wel zit er nog een onzekere component in de concessie: de financiering voor de elektrificatie van de Maaslijn is nog altijd niet rond, omdat Gelderland de toegezegde 16 miljoen euro nog niet in de begroting heeft opgenomen. "Als het goed is, gebeurt dat in de komende voorjaarsnota, dus na de verkiezingen", zegt Van der Broeck. "Ik zou het onvoorstelbaar vinden als de nieuwe Staten van Gelderland dat geld niet vrijmaken." Het is in ieder geval 'ondenkbaar' dat de provincie Limburg dat bedrag alsnog op tafel legt.
Arriva: Wij zijn het enige gezonde bedrijf
Arriva laat weten teleurgesteld te zijn in de uitslag. Woordvoerder Roos Zevenboom: "We hebben een heel mooi en scherp bod gedaan, maar wel een gezond bod. We zijn het enige gezonde ov-bedrijf van Nederland en we willen graag gezond blijven. Als een ander bedrijf dan met een straatlengte voorsprong wint, geeft dat te denken. Is er dan wel met dezelfde maten gemeten?" Over eventuele stappen wil Arriva zich nog niet uitlaten.
Veolia schreef boven maximum in
Veolia schreef volgens directeur Manu Lageirse in boven het maximumbedrag. "Blijkbaar hebben we een andere inschatting van de risico's gemaakt dan de opdrachtgever. Als je boven het maximumbedrag inschrijft is dat een gok; je weet niet wat de andere inschrijvers gaan doen." Lageirse vindt het verlies dan ook 'jammer maar verwacht, of eigenlijk gevreesd'. "In ons bod voor de concessie Limburg hebben we ingezet op een zo goed mogelijk netwerk voor de beste prijs. Daar zijn we op tekort geschoten."
Uitslag zaak bij ACM afwachten
"Wij hadden al verwacht dat het in dit speelveld heel moeilijk zou worden, daarom loopt er ook een zaak bij de ACM. We gaan eerst de resultaten analyseren, en de uitslag van de ACM afwachten. Die is er volgende week. Pas dan besluiten we over verdere stappen", aldus Lageirse. Eerder verloor Veolia een kort geding waarbij de vervoerder eiste dat Abellio zou worden uitgesloten van de Limburgse aanbesteding, omdat de NS-dochter een bevoorrechte positie zou hebben.
Volgens Lageirse is de rol van Veolia in Nederland nog niet uitgespeeld. "We rijden in Limburg nog tot eind 2016, dat is nog bijna twee jaar. Daarnaast verzorgen we ook veel taxivervoer. We gaan meer samen met Connexxion doen binnen ons moederbedrijf Transdev. Dat is een strategische keuze. Als de rol van Veolia kleiner wordt in Nederland is Transdev nog vertegenwoordigd door Connexxion."
OV-Magazine deed live verslag via Twitter. Een selectie:
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565155885274918913
https://twitter.com/nsreiziger/status/565154381189095424
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565157202902921217
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565157743733252099
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565158233099489280
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565158310496960512
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565158475698012160
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565158957527085057
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565159549779603457
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565170721434112000
https://twitter.com/OV_Magazine/status/565186967290523648
Meer artikelen met dit thema
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec om 14:32 uurIn elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec om 12:11 uurOp dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov om 11:16 uurUtrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov om 14:55 uurStel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt om 14:34 uurIn de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Blij dat het klantonvriendelijke, dure Veolia nu plaats gaat maken voor het Nederlandse Abellio. Abellio heeft met Qbuzz en U-OV telkens na een lastige start toch goede scores behaald bij de reiziger. Hopelijk zal dit in Limburg ook zo zijn.
Ingediend door Pee-Tor op do, 26/02/2015 - 03:01
Reactie toevoegen