De proef met een aanhanger achter de bus in Gelderland is goed verlopen. Daarom begint nu een proces om de toelating van de aanhanger definitief te maken.
Aanhanger gaat toelatingsprocedure in
Arriva zette de bus met aanhanger in tijdens de spits op lijn 74 tussen Groenlo en Doetinchem. De capaciteit op de lijn werd zo vergroot zonder extra personeel te hoeven inzetten.
Voor de proef, die mede-gefinancierd werd door de provincie Gelderland, regelde initiatiefnemer Reinoud Dirksen van bureau OVnetwerk een Hess-aanhanger uit de Zwitserse stadsregio Zug. In Zwitserland, Duitsland en Luxemburg rijden al jaren bussen met aanhanger probleemloos in de spits. De aanhanger zorgt voor een extra capaciteit van zo'n 70 plaatsen. Inmiddels rijdt de bus weer zijn diensten rond Zug.
Lees ook: Arriva rijdt met aanhanger achter bus
Tijdens de pilot in de maand maart is gekeken naar aspecten als sociale veiligheid, verkeersveiligheid, reizigers- en personeelsbeleving en kosten. De jaarlijkse exploitatiekosten lijken lager te zijn, maar dat wordt nog nader onderzocht.
Volgens Dirksen zijn reizigers en personeel unaniem positief, mede doordat de aanhanger een hoog reizigerscomfort biedt. Met de (sociale) veiligheid waren geen problemen; wel blokkeerde de aanhanger zo nu en dan de weg bij het halteren en moeten chauffeurs in bochten meer anticiperen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, RDW en CBR zijn enthousiast over de pilotresultaten en zijn bereid om mee te werken aan het vervolg. Nu begint het traject van aanpassing van wet- en regelgeving. Dit geldt voor zowel de toelating van het voertuig als de certificering van het rijdend personeel. Dit is een langdurig proces, maar de partijen verwachten een positieve afloop.
Op korte termijn zal de bus met aanhanger dus nog niet zijn terug te zien in het straatbeeld. Volgens Reinoud Dirksen is de eerste stap nu een tijdelijke ontheffing voor de bus, in aanloop naar een definitieve toelating. "Maar dat betekent wel dat er tot die tijd maar een incident op maandag hoeft te gebeuren en dinsdag wordt de tijdelijke ontheffing ingetrokken. Dat maakt het moeilijker voor vervoerders om te investeren."
https://www.youtube.com/watch?v=MAYYf9CRrTg
Meer artikelen met dit thema
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Reactie toevoegen