Syntus mag de spoorlijnen Zwolle–Enschede en Zwolle–Kampen vanaf 2017 voor een periode van 15 jaar exploiteren. De totale concessiewaarde is 260 miljoen euro.
Syntus wint aanbesteding Overijsselse lijnen
Daarmee wint het bedrijf de strijd van Arriva en NS, die ook hadden ingeschreven. Syntus gaat voor 17,5 miljoen euro per jaar op beide trajecten met 17 nieuwe treinen rijden. Deze treinen, drie- en vierwagenstellen van het type Stadler Flirt-3, zijn onder andere voorzien van een gelijkvloerse instap, wifi, stiltecoupé, verstelbare stoelen en stopcontacten in zowel eerste als tweede klas en een rolstoeltoegankelijk toilet en zonneschermen.
Op het traject Zwolle–Kampen gaat Syntus op zondagochtend elk half uur rijden in plaats van eens per uur. In de spits komt een kwartierdienst tussen Zwolle en Enschede door er in de spitsrichting een sneltrein in te leggen. "De totale reistijd willen we zo met maximaal 20 minuten verkorten", aldus een woordvoerder. Dat is wel de meest snelle variant. Waar de sneltrein precies gaat stoppen, is nog onderwerp van onderhandeling met de provincie. De stoptrein zal het traject Zwolle–Enschede straks in 1 uur en 3 minuten afleggen, tegenover 1 uur en 7 minuten nu.
De aankoop, bouw en het testen van treinen neemt ongeveer 2,5 jaar in beslag. Daarnaast start de provincie Overijssel in samenwerking met ProRail in oktober 2015 met het ombouwen van beide spoortrajecten naar een geëlektrificeerd netwerk en de aanleg van station Stadshagen tussen Zwolle en Kampen. In december 2017 kan Syntus dan als nieuwe vervoerder van start op de spoorlijnen.
Het spoortracé tussen Almelo en Enschede deelt Syntus straks met de Intercity’s en stoptreinen van NS, met goederentreinen en de internationale trein naar Berlijn. Ook de stations Zwolle, Hengelo en Enschede worden straks door drie vervoerders bediend. De enige spoorlijn die Syntus nu exploiteert is die tussen Zutphen en Oldenzaal, als onderdeel van de concessie Twente (tot 2023). Op die lijn rijdt Syntus met opgeknapte Alstom Lint-treinen in de rode huisstijl van Twents.
Met de aanbesteding komt een eind aan de slepende aanbesteding van het Kamperlijntje. De lijn Zwolle–Kampen zou eerst een elektrische tram worden, maar daarvoor meldden zich tot twee keer toe niet genoeg gegadigden. Daarop besloot de provincie de lijn om te bouwen voor elektrische treinen en deze samen met de spoorlijn Zwolle–Enschede aan te besteden. De uitslag van de concessie liet wat langer op zich wachten nadat er, in het licht van de Limburgse affaire, politieke discussie was ontstaan over het feit dat NS meedeed.
Volgens gedeputeerde Bert Boerman heeft die discussie geen rol gespeeld in de aanbesteding. "Syntus deed de economisch meest voordelige aanbieding. Sowieso zouden ze gewonnen hebben." Boerman voegt eraan toe: "Minister Dijsselbloem heeft zojuist het integriteitsonderzoek van NS naar de Tweede Kamer gestuurd. Daaruit blijkt dat er in deze aanbesteding geen onregelmatigheden zijn geconstateerd." Over het onderlinge verschil tussen de nummers 1, 2 en 3 wil hij geen uitspraken doen.
Syntus laat op haar beurt weten op voorhand geen synergievoordelen te hebben gehaald uit de bestaande busconcessies die het bedrijf al heeft op de Veluwe, Midden-Overijssel en Twente. "Dat mogen we aanbestedingsrechtelijk niet. We hebben ons nu alleen maar beperkt tot het treinaanbod", aldus de woordvoerder. In de toekomst sluit hij niet uit dat daar alsnog naar gekeken gaat worden.
https://www.youtube.com/watch?v=XbsDgzZGlnI
https://www.youtube.com/watch?v=9Da6GYDh2Hs
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen