Veel signalen die wezen op een slechte start van de Fyra, bereikten Merel van Vroonhoven, destijd lid van de NS-directie, pas nadat het mis was gegaan. Dat verklaarde ze voor de parlementaire enquetecomissie Fyra.
Weinig Fyra-alarmbellen bereikten directie
Van Vroonhoven, nu directielid van de Autoriteit Financiële Markten, was binnen NS verantwoordelijk voor het aandeelhouderschap van HSA. Dat er problemen met de treinen waren, was haar wel bekend. Maar pas een half jaar na haar aantreden wist ze dat AnsaldoBreda flink achterliep met de treinen. Ze zag echter geen andere keus dan doorgaan met de Fyra. De alternatieven zouden langer duren en het scenario dat alle treinen zouden uitvallen, was volgens haar destijds 'ondenkbaar'.
Concrete signalen bereikten haar niet. Zo wist ze niet dat de Fyra in 2012 nog geen 1000 kilometer had kunnen rijden zonder storingen en was ze evenmin op de hoogte van de rapporten van ProRail waarin de tegenvallende resultaten van het proefbedrijf werden beschreven.
Bij de vergadering waarin werd besloten of er gerekend zou moeten worden aan een alternatief voor de Fyra, was ze niet aanwezig. In plaats daarvan sprak ze de vergadering voor met HSA-directeur Siebers, die graag zo'n alternatief zag doorgerekend. De vergadering besliste uiteindelijk – unaniem – anders.
Volgens Van Vroonhoven was het onzin dat de NMBS een rijpad voor de Beneluxtrein had achtergehouden voor het geval de Fyra zou falen, zoals oud-NMBS-directeur Marc Descheemaecker vorige week verklaarde. "Het is wel erg toevallig dat er precies een maand na het ingaan van de nieuwe dienstregeling werkzaamheden waren tussen Antwerpen en Brussel, waardoor er geen treinverkeer mogelijk was. En alle oude locomotieven van de Beneluxtrein waren al ingezet in de goederendienst bij NMBS", verklaarde Van Vroonhoven. Ze voegde eraan toe dat een deel van de rijpaden van de Fyra de oude Benelux-paden waren, die sowieso zouden vrijkomen bij het wegvallen van de Fyra.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen