De Nationale Databank Openbaar Vervoer (NDOV) en Grenzeloze Openbaar Vervoer Informatie (GOVI) worden samengevoegd en ondergebracht bij CROW-KpVV. Daarover werd al langer gesproken.
GOVI en NDOV samen onder CROW-paraplu
Dit voorjaar berichtte OV-Magazine al dat de twee diensten mogelijk samen zouden worden gevoegd. Toen was nog niet duidelijk of ze zouden gaan vallen onder de Nationale Databank Wegverkeer of onder het kennisplatform CROW. De keus is nu op de laatste gevallen. "In samenspraak met deze nieuwe huisvader willen we onze platformfunctie versterken. We beperken onze maandelijks overleg met opdrachtgevers. En gaan meer workshops houden met leveranciers en vervoerders", zegt programmamanager Gertjan Kamerik van GOVI in de GOVI-nieuwsbrief (.pdf).
Uit onderzoek, uitgevoerd door bureau Customeyes, kwam naar voren dat de beoordeling van GOVI erg positief was. Klanten (concessieverleners, vervoerders, DRIS-fabrikanten, de twee NDOV-loketten en Rover) beoordeelden GOVi gemiddeld met een 8,6.
Wel bleek dat bij klanten de verhouding tussen NDOV en GOVI niet altijd helemaal helder was. Dat wordt met de samenvoeging nu opgelost. Ook was er kritiek op het feit dat sommige medewerkers dubbele petten op leken te hebben. Kamerik zegt daarover in de nieuwsbrief: "Het kan vervelend overkomen dat GOVI een vervoerder aan de ene kant wijst op kwaliteitszaken en onze medewerkers hen aan de andere kant – via een aparte opdracht – hierop ook aanspreken met onze opdrachtgevers. Wij gaan deze kwestie bespreken en kijken waar we onze grenzen stellen bij de inhuur van medewerkers."
De samenvoeging moet in 2016 een feit zijn. CROW liet in april al weten gelukkig te zijn met een samenvoeging onder CROW-paraplu. "Je krijgt dan een hoop meer mogelijkheden”, zei hoofd Kenniscluster Wim van Tilburg toen. “Denk aan combinaties als de OV-Klantenbarometer met de punctualiteitscijfers of cijfers over sociale veiligheid in combinatie met gebruik van OV-chipkaartpoortjes. Ook kan je dan in de voorbereiding van nieuwe concessies datastromen meenemen.”
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen