De provincie Noord-Brabant vraagt vervoerders een offerte in te dienen voor het ov in Zuidoost-Brabant. Voor het kernnet is jaarlijks 21 miljoen euro beschikbaar.
Offertes gevraagd voor regio Eindhoven
Gedeputeerde Staten hebben gisteren de eisen vastgesteld waaraan het busvervoer in de regio Eindhoven moet voldoen vanaf december 2016. De provincie wil een vraaggericht aanbod, met extra bussen op lijnen en tijdstippen waar veel vraag is en minder bussen op ‘dunne lijnen’. Daarnaast eist de provincie van de vervoerders klantvriendelijke reizigersinformatie, serviceverlening, betrouwbare betaalsystemen en comfortabele bussen.
De basis van de concessie wordt het kernnet, dat in overleg met de gemeenten tot stand is gekomen. Voor dit busnet is ruim 21 miljoen euro per jaar beschikbaar. Bovenop het kernnet mogen vervoerders extra vervoer aanbieden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Bijvoorbeeld extra lijnen of hogere frequenties op lijnen van het kernnet, flexibel vervoer met kleinere busjes of innovatieve nieuwe oplossingen als deelauto’s.” Ook vraagt Brabant slimme oplossingen voor het totale pakket aan reisinformatie, tarieven, marketing en serviceverlening. Daarmee kunnen de vervoerders extra punten verdienen.
De provincie heeft de ambitie dat alle bussen in Zuidoost-Brabant in 2025 zonder schadelijke uitstoot rijden. De vervoerder moet aangeven hoe de transitie naar zero emissie gaat verlopen. Daarnaast wordt een aansprekend voertuig gevraagd voor de hov-lijnen in Eindhoven; het hoeft niet de Phileas te zijn.
Uit de inspraak zijn twee voorstellen gekomen die de vervoerder kan meenemen in zijn pluspakket: een nieuwe buslijn tussen ASML en de High Tech Campus, en vervoer op maat voor Eindhoven-Noordwest.
Geïnteresseerde vervoerders hebben tot 22 oktober om een offerte in te dienen. De gunning is waarschijnlijk eind dit jaar, waarna de winnaar op 11 december 2016 kan gaan rijden. De concessie loopt tot december 2026.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen