Connexxion heeft gisteren bezwaar aangetekend tegen de gunning van de concessie in Utrecht aan Syntus. De vervoerder wil meer onderzoek naar aanleiding van de recente berichten rond Syntus en Qbuzz.
Connexxion maakt bezwaar in Utrecht
De deadline om bezwaar te maken verliep vandaag. Volgens woordvoerder Nicky Jansen van Connexxion gaat het om een pro-formabezwaar, maar "we maken geen bezwaar om het bezwaar maken. We hebben er heel goed over nagedacht."
Connexxion verzorgt nu nog het busvervoer in het concessiegebied, maar verloor de laatste aanbesteding. Het vervoerbedrijf heeft het bezwaar aangetekend, omdat het onderzocht wil zien of Syntus de Mededingingswet heeft overtreden.
Onlangs berichtte De Telegraaf dat Qbuzz mogelijk wordt overgenomen door SNCF-dochter Keolis, ook de moedermaatschappij van Syntus. Qbuzz rijdt onder meer de bussen in Utrecht-stad. Ook zijn er bij Connexxion gefronste wenkbrauwen over het feit dat Syntus zich plotseling terugtrok uit het FNM-bezwaar om de Qbuzz-concessie in Groningen-Drenthe voor een tweede maal te verlengen. "We vragen ons af: Klopt dit wel?", zegt Jansen. "We weten het in ieder geval niet."
Syntus is nog niet officieel op de hoogte van het feit dat Connexxion bezwaar heeft aangetekend, maar laat in een reactie op het bericht van Connexxion zelf weten de overwegingen onzin te vinden. "We overtreden de Mededingingswet niet", aldus een woordvoerder. "Kennelijk valt er inhoudelijk niks op ons bod aan te merken, dus wordt het zo gespeeld." Dat Syntus zich terugtrok uit het beroep in Groningen-Drenthe heeft te maken met 'aanbestedingsstrategie'.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Dat de bovenste bestuurslaag de pretentie tracht op te houden dat concurrentie nuttig is & dat dit soort vage constructies eerder schering & inslag zijn geeft enkel aan dat dit een der vele verdeel & heerstrucjes is om aan arbeidsvoorwaarden te rommelen.
Ingediend door rouke op wo, 26/08/2015 - 15:16
Reactie toevoegen