NS heeft bezwaar ingediend tegen de gunning van de spoorlijnen Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede aan Syntus. Het bedrijf ziet de samenloop tussen Wierden en Enschede niet zitten.
NS maakt bezwaar tegen Overijsselse lijnen
Dat bevestigt een woordvoerster van de provincie naar aanleiding van berichtgeving in de Twentsche Courant Tubantia. Het bezwaar werd vorige maand al ingediend. Gisteravond zijn Provinciale Staten ingelicht. Gedeputeerde Bert Boerman heeft op verzoek van NS een embargo aangehouden en de zaak proberen op te lossen. Dat is dus tot nu toe niet gelukt. Boerman laat weten dat het bezwaar van NS in eerste instantie pro forma was en dat het daarna inhoudelijk op de intensievere samenloop werd gegooid.
De concessie die Syntus in juni won, valt namelijk tussen Wierden en Enschede samen met het hoofdrailnet, waar NS rijdt. Volgens de provincie was afgesproken dat daarover overleg zou plaatsvinden, 'maar NS wil het gesprek niet aangaan'. Boerman noemt het opvallend, want ook in de bieding van NS zaten volgens hem extra treinen in de spits over het traject.
Een woordvoerder van Syntus bevestigt die gang van zaken rondom het overleg. "We hadden op 4 augustus samenloopoverleg in het provinciehuis in Zwolle, maar we werden door NS de deur gewezen. NS wilde alleen met de provincie praten." Hij noemt het 'bijzonder' dat NS niet in een nota van inlichtingen tijdens de concessie vragen heeft gesteld over de samenloop en pas nu dwars gaat liggen. "NS heeft bezwaar ingediend tegen de provincie met als doel, voorafgaand aan overleg, eenzijdig haar belangen veilig te stellen", klinkt het eensgezind uit zowel de mond van de provincie als Syntus.
Gedeputeerde Staten hebben hun bezorgdheid uitgesproken. Ze zijn bang dat de concessie niet in 2017 kan ingaan, zoals de bedoeling is. Een eventuele vertraging en een gedwongen verlenging van de concessie aan NS zou de provincie veel geld kunnen kosten.
NS laat in een reactie weten dat juist zij degenen waren die het overleg wilden aangaan en dat zij ook degenen zijn geweest die het overleg van 4 augustus hebben gefaciliteerd. "Verder zijn er diverse telefonische overleggen geweest, dus we willen echt wel tot een oplossing komen, maar we willen wel een helder juridisch kader, aldus een woordvoerster. NS noemt de stap in een nieuwsbericht op haar website 'een formele kanttekening ... in het belang van de reiziger'. De provincie bestrijdt die lezing en zegt dat het overleg juist op hún initiatief is genomen.
"Tussen Wierden en Zwolle heeft ProRail een overbelastverklaring afgegeven. We willen weten hoe dat in de praktijk uitpakt", aldus de NS-woordvoerster. ProRail heeft volgens de provincie echter aangegeven dat extra treinritten in de spits naar verwachting zonder grote problemen kunnen worden ingepast.
Aanstaande dinsdag heeft de provincie opnieuw een samenloopoverleg georganiseerd, waarbij beide vervoerders zijn uitgenodigd.
Meer artikelen met dit thema
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
zelf was ik ook zeer verbaasd dat ProRail de Provincie kennelijk groen licht had gegeven voor extra spitssneltreinen op de samenloop. ProRail mag immers alleen capaciteit toekennen aan een concessioneel gerechtigde. De Provincie is alleen concessieverlener voor de betreffende twee stoptreinen per uur Zwolle-Enschede. Dus hoe ProRail dan groen licht kan geven aan Overijssel voor extra spitssneltreinen was en is mij een raadsel. NS is daar toch Concessioneel Rechthebbende, me dunkt. Waarschijnlijk is eerder binnen ProRail alleen maar een normatieve capaciteitstoets uitgevoerd, en is verzuimd om te controleren of de Provincie Overijssel concessioneel wel bevoegd was om die extra (sneltrein)paden te plannen. Maar goed, ProRail zal zich nu wel weer formeel gaan verschuilen achter het feit dat dergelijke planningsvragen altijd onder voorbehoud van uiteindelijke toedeling zijn. Wat op zich ook waar is. Maar dat ProRail en betrokken adviseur Arcadis hier een forse steek hebben laten vallen in de advisering van Overijssel, dat lijkt toch wel erg waarschijnlijk...
Ingediend door ACF Sierts op vr, 28/08/2015 - 12:43
Reactie toevoegen