Het in opspraak geraakte Qbuzz komt mogelijk in Franse handen. Dat meldt De Telegraaf op basis van anonieme bronnen. NS zou Qbuzz aan SNCF willen verkopen in ruil voor een aandeel in Thalys.
'NS wil Qbuzz verruilen voor aandeel in Thalys'
De Telegraaf sprak een bron dichtbij de onderhandelingen die geen goed woord overheeft voor de strategie van NS. "Ten eerste verkoopt NS een Nederlands bedrijf aan de Fransen, waardoor het de SNCF in Nederland in het zadel helpt. En ten tweede krijgt NS nooit iets te vertellen over Thalys. NS kan maar een klein aandeel verwerven." Thalys is voor 62 procent in handen van SNCF. De andere eigenaren zijn NMBS (28 procent) en Deutsche Bahn (10 procent). In België en Frankrijk opereert Thalys sinds dit voorjaar als een zelfstandige spoorwegonderneming die voor 60 procent in handen is van SNCF en voor 40 procent van NMBS.
Op dit moment heeft SNCF al een aandeel van 70 procent in Keolis. Keolis is op haar beurt weer volledig eigenaar van Syntus, sinds het de 50 procent aandelen van NS twee jaar geleden voor 1 euro overnam. Of Qbuzz ook onder de Keolis-paraplu zou komen, is onduidelijk.
NS zou nog geen afstand willen doen van de rest van Abellio en zou dus wel internationaal willen blijven opereren. Een woordvoerder van NS noemt de mogelijke gevolgen voor Qbuzz 'voorbarig'.
Qbuzz kwam in opspraak nadat bleek dat het vuil spel had gespeeld tijdens de aanbesteding in Limburg. De top van Qbuzz werd de laan uitgestuurd en het bedrijf verloor de concessie aan Arriva. Ook NS-topman Huges werd de wacht aangezegd, nadat bleek dat hij niet de waarheid had verteld over zijn kennis en betrokkenheid rond de malversaties in Limburg. Zijn ontslag vecht hij aan.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Tja NS wil Qbuzz kwijt omdat het door falsificaties de risee is onder de (internationale) ov-bedrijven. Maar ja NS is zelf onder de serieuze Europese OV spelers ook een onbeduidende in zichzelf gekeerd bureaucratisch apparaat vol met clans die deelbelangen najagen. Wil je dat dit bedrijf weer eens serieus meedoet dan moet er heeel veel veranderen. Een schone taak voor interim-directeur Rogier van Boxtel. Hem mag heel veel sterkte met dit bedrijf worden toegewenst. Succes is niet gegarandeerd.
Ingediend door Ronald van Onselen op do, 06/08/2015 - 20:50
Ik sluit me graag aan bij de reactie van Ronald van Onselen. De vraag of NS wel een lange termijnvisie heeft, lijkt hiermee voldoende beantwoord : Nee dus ! Laat me niet lachen, de NS als internationale OV-speler ! We spreken hier over een spoorwegbedrijf dat na tien jaar niet eens in staat is om hoogwaardige IC-verbindingen over de HSL naar Brussel of naar onze universitieitsstad Eindhoven te bieden ! Ook onder Bert Meerstadt zat de directie te tukken toen er een lobby op gang kwam voor het investeren in een HSL-verbinding Utrecht - Breda (langs de A27)- aansluiting België. Hiermee zou een groot deel van midden-Nederland aansluiting hebben gekregen op de HSL naar het zuiden. De kwaliteit van de spoorverbindingen met Duitsland is abominabel met een ICE die bonkend en traag over het het slechte spoor naar Emmerich sjokt en de conventionele, trage trein naar Berlijn. NS lijkt alleen geïnteresseerd te zijn in binnenlands massavervoer. Met de huidige koerswijziging lijkt ook de rol die NS in het regionaal vervoer wilde gaan spelen, voorbij te zijn. Van hun deelname in de Haagse HTM zijn ook bepaald nog geen grote successen te melden. Ik ben benieuwd hoe deze soap zich verder ontwikkeld met de ontluisterende ervaringen van de Fyra-enquête en de andere blunders nog in het achterhoofd.
Ingediend door Hans Casteleijn op vr, 07/08/2015 - 10:32
De laatste twee zinnen in het betoog van Hans Casteleijn zijn inderdaad interessant. Zowel mondeling als schriftelijk heeft Minister Dijsselbloem aan de Tweede Kamer aangekondigd dat alle overnames van NS van de afgelopen jaren zoals Abellio die een 49% belang in HTM heeft en HTM bus via een ander traject door Qbuzz - ook NS - heeft overgenomen. Ik vind het vreemd dat een zwaar ondersteund staatsbedrijf als NS via zijn dochter winst kan maken via HTM terwijl HTM ook een door het Rijk/lees Dijsselbloem gesubsidieerd bedrijf is. Waarom mogen revenuen van door de overheid gesteunde niet openbaar aanbestede overheidsmonopolies bij NS terechtkomen? Zou het niet veel beter zijn indien de winsten bij HTM blijven zodat een beter OVprodukt kan worden aangeboden. Min. Dijsselbloem laat dit alles onderzoeken door een echt onafhankelijk bureau. Laten we hopen dat dat bureau zich niet van de wijs laat brengen..
Ingediend door Ronald van Onselen op za, 08/08/2015 - 22:12
Reactie toevoegen