Station Utrecht Centraal heeft er sinds 31 juli 12.000 vierkante meter stationshal bij. De nieuwe hal is nu voor vijf zesde deel klaar. Eind 2016 is de bouw voltooid.
Stationshal Utrecht voor vijf zesde klaar
Utrecht Centraal gaat van de oorspronkelijke 8000 naar 25.000 vierkante meter stationshal. Die uitbreiding is nodig om de verwachte groei op te vangen van 280.000 naar 360.000 reizigers in de komende tien jaar. Het oude station was al lang uit zijn jasje gegroeid. Tegelijk met het noordelijk deel van de stationshal is ook de ‘interwijkverbinding’ geopend: een 10 meter brede overdekte looproute tussen het centrum en het Stadskantoor.
Tot eind 2015 verhuizen winkels in de hal en komen er nieuwe formules bij. Starbucks, AH to go, Smullers, Bruna en de vernieuwde Kiosk zijn al naar de nieuwe hal verhuisd. AH to go heeft nu ook een winkel aan de interwijkverbinding. De fastfoodcourt opent binnenkort met een gezamenlijk terras. Gewerkt wordt aan de inrichting van de nieuwe tweede verdieping met een bar, bistro en restaurant, die plaats bieden aan 500 bezoekers.
Zie ook fotoreportage Utrecht Centraal voor 5/6 klaar.
De reiziger ervaart een zee van ruimte door het hoge golvende dak, dat voor extra lichtinval zorgt. In de nieuwe OV servicewinkel aan de Centrumzijde bieden U-OV en NS gezamenlijk reisinformatie. Het huidige U-OV Servicepunt aan de Jaarbeurszijde blijft nog even open, maar wordt later dit jaar omgebouwd tot een tweede OV servicewinkel.
De bouw van het station van BenthemCrouwel Architecten verloopt volgens planning en binnen het budget van 420 miljoen euro. Dat geldt niet voor het project Doorstroomstation Utrecht. In dat kader worden sporen recht gelegd en wissels verwijderd, zodat er meer treinen sneller op Utrecht Centraal kunnen binnenkomen en vertrekken. De kosten lopen minstens 30 miljoen euro op en de werkzaamheden zijn pas begin 2017 afgerond, ruim een jaar later dan voorzien.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen