Connexxion en de gemeente Arnhem zijn bezig met de ontwikkeling van een smart grid in het trolleynet. Met overtollige spanning in de bovenleiding zouden elektrische auto's kunnen worden opgeladen.
Trolleynet Arnhem moet auto's opladen
De ontwikkeling van het smart grid moet de doorslaggevende factor zijn om de Interreg-subsidie voor het Trolley 2.0-plan binnen te halen. Met de ontwikkeling van het smart grid voldoet het plan aan het ontwikkelen van werkgelegenheid – lokale bedrijven nemen deel – en aan de eis voor innovatie. Het gaat om een bedrag van tussen de 5 en 10 miljoen euro.
Volgens Hans Aldenkamp, projectmanager infrastructuur en bovenleiding bij Connexxion, staan er zo'n 4000 bovenleidingpalen in de stad Arnhem voor het trolleynet. "Op een gegeven moment ga je nadenken", zegt Aldenkamp, "Er komen steeds meer elektrische auto's, maar het plaatsen van oplaadpalen is duur, vooral midden in de stad."
"De remenergie van trolley's wordt nu teruggeleverd aan de bovenleiding. Normaal neemt de volgende bus dan die energie op, zodat we minder stroom hoeven in te kopen. Maar nu bussen steeds meer zonder bovenleiding rijden, kijken we ook naar andere doelen." Dat heeft nu geresulteerd in een subsidieaanvraag voor een tweetal laadpalen. Via die palen kunnen elektrische auto's in de stad worden opgeladen.
Ook een heel netwerk dat 's nachts gebruikt kan worden, behoort tot de mogelijkheden. Aldenkamp: "De laatste trolley rijdt om 1.00 uur de garage binnen en rond 7.00 uur vertrekt de eerste weer. In de tussentijd kunnen elektrische auto's worden opgeladen. Meer dan overdag, want anders komen onze trolleybussen misschien stil te staan."
Als de subsidieaanvraag akkoord is, moeten eind 2016, begin 2017 de eerste laadpalen met het trolleynet verbonden zijn. Aan het project nemen onder meer de universiteit van Wuppertal, de Hogeschool Arnhem Nijmegen en Vossloh Kiepe deel.
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Reactie toevoegen