Topman Pier Eringa wil de structuur van ProRail overhoop gooien. Er moeten vooral minder managementlagen komen. Volgens Eringa zitten er op sommige plekken zeven niveaus van leiding.
Eringa wil snoeien in managementlagen
"Die lagen ga ik slopen", zegt hij in het FD. Voor Eringa, die in een eerder interview met OV-Magazine al aangaf dat er een andere bedrijfscultuur binnen ProRail moet komen, heeft het wachten nu lang genoeg geduurd. Hij zegt daarover in de krant: "Ik krijg nu heel vaak mails: Pier je hebt gelijk. Die heb ik nu genoeg gekregen. Ik wil nu ander gedrag zien."
Lees ook: Het uiteindelijke doel van Pier Eringa
"Je moet hier de teugels vol in de hand houden", zegt hij. "Soms moet je bijna het hoofd omtrekken om mensen in de goede richting te krijgen. Dat had ik niet gedacht." Hij schetst een bedrijfscultuur waar werknemers te veel in eigen kokers zitten en waar intern slecht wordt gecommuniceerd. Zo waren de kostenoverschrijdingen bij het project DSSU al een jaar intern bekend, maar werd Eringa pas in juli op de hoogte gebracht.
Sinds het interview dat hij had met OV-Magazine is Eringa volop in de publiciteit. Morgen vindt namelijk het maandelijkse spooroverleg met de Tweede Kamer plaats, waarbij de problemen rond ProRail een prominente rol zullen spelen.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen