De provincie Gelderland is boos op staatssecretaris Wilma Mansveld, die 167 miljoen euro voor het regionale spoor overhevelt naar onderhoud van het hoofdrailnet.
Gelderland woest over ‘herijking’ spoor
In het kader van een ‘herijking’ is voor de regio Oost op een totaal budget van 167 miljoen euro nog maar twee ton beschikbaar tot 2028. Dat geld is bestemd voor ‘studiekosten’. Een bijdrage aan elektrificatie van regionale spoorlijnen is ook niet meer te vinden in de meerjarencijfers.
Gedeputeerde Conny Bieze: "We hebben anderhalf jaar gepraat. We hebben concrete plannen op tafel gelegd, uitvoerbaar en broodnodig. En nu blijkt er geen cent naar de toekomst van het regionaal spoor te gaan. Het geld dat er is, gaat naar lijnen van NS. De staatssecretaris meet met twee maten. Zo ontstaan A- en B-reizigers."
De herijking houdt verband met het tekort van ProRail op de meerjarenbegroting. Tot 2028 heeft ProRail een gat van 475 miljoen euro voor beheer, onderhoud en vernieuwing van het spoornet. Adviesbureau PWC heeft Mansveld onlangs diverse aanbevelingen gedaan om de kosten te verlagen. Dat kan bijvoorbeeld door het regionaal spoor af te scheiden van het hoofdrailnet, minder zwaar materieel toe te laten op het (regionaal) spoor en door het onderhoud aan het spoor vaker overdag te laten doen.
Mede op verzoek van de staatssecretaris heeft de regio Oost twee plannen ingediend ter verbetering van het regionale spoor: een kwartierdienst op de Valleilijn (Amersfoort–Ede) en verdere verbetering van de spoorlijn Arnhem–Winterswijk. Op de laatste spoorlijn groeide het aantal reizigers zo hard dat de treinen het amper aankonden. Ook kampt de spoorlijn regelmatig met storingen. Tussen Arnhem en Didam wordt het spoor de komende vier jaar deels verdubbeld, maar voor verbetering van het traject Didam–Winterwijk trekt het Rijk nu geen geld uit.
Afgezien van de investeringen in het spoor lopen de regio’s en vervoerders aan tegen tal van lastenverzwaringen. De Brede Doeluitkering voor de exploitatie van het ov is de afgelopen jaren verminderd. De btw op rode diesel (voor de dieseltreinen) is verhoogd. Bovendien wil het Rijk dat de regio’s meer gaan betalen voor beheer, onderhoud en vernieuwing van het spoor.
Overigens heeft Gelderland nu een forse risicoreservering gevonden voor beheer-, onderhoud en vervangingskosten. De provincie gaat er dan ook vanuit dat het Rijk hier voldoende geld voor heeft gereserveerd en de regio daar niets aan hoeft bij te dragen.
Donderdag spreken het ministerie, provincies en vervoerders tijdens de landelijke OV en Spoortafel over de toekomstplannen voor het regionaal spoor. Bieze: "Ik verwacht dat de inbreng van het ministerie geen eindbod is maar een voorstel dat open op tafel ligt."

Nederland 2013 Station Doetichem. Treinverkeer tussen Arnhem en Doetinchem. Daar rijden Connexxion (Breng) en Arriva gezamenlijk op een deels enkelsporig traject. Op maandag tot en met vrijdag rijdt de Breng trein van ca. 05.30 uur - 20.00 uur elke 30 minuten van Arnhem naar Doetinchem. Samen met de ARRIVA trein Arnhem – Winterswijk rijdt er dan elke 15 minuten een trein tussen Arnhem en Doetinchem. Rangeerterrein Arnhem Berg is een ramp. Er is slechts één opgang (voor zowel Arriva-, Breng-, NS- als goederentreinen) die daar moeten tanken, wachten of de wasstraat in gaan. ProRail heeft ook daar een overbelastverklaring afgegeven. Stadsregio en provincie vinden het bizar dat met de verbouwing van station Arnhem dit opstelterrein is ‘vergeten’. COPYRIGHT Chris Pennarts Blokland 82 3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl. © Chris Pennarts
Meer artikelen met dit thema
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Die Mansveld laat zich zelf comfortabel rijden in haar dienstwagen door haar chauffeur annex tassen-drager. Of ze kiest thuis uit een of twee auto's die haar ongetwijfeld ter beschikking staan en waarvoor haar baasje prettige snelheden op de autobaan regelt.
Dit is helemaal geen mens voor het treinverkeer. Wel voor het behaaglijke regeringspluche.
Herinner je hoe grof zij de duizenden reizigersbezwaren tegen die ov-schitkaart met politieke trucjes onder de mat werkte; en de kamercommissie (zelf waarschijnlijk ook dagelijkse autorijders) lieten haar daarmee nog wegkomen ook!
Moties van Wantrouwen gevraagd.
Ingediend door MvM op ma, 28/09/2015 - 19:21
Beetje misleidende zinsnede: "[...] maar voor verbetering van het traject Didam–Winterwijk trekt het Rijk nu geen geld uit". Voor de goede orde: daar is tot nu toe ook geen sprake van. Dit zou pas noodzakelijk worden wanneer Zevenaar Poort open zou gaan. Die stop kost tijd, en die tijd kan je alleen maar "maken" door versnelling + stukjes dubbelspoor aan de "Arnhemse kant" van de passeerpunten Terborg, Doetinchem en Wehl. In Doetinchem praat je dan wellicht over een nieuwe dubbelsporige brug over de Oude IJssel: Misschien een idee als die brug einde levensduur is, anders wordt het een dure grap. Ook wordt het aantal stops vanaf Winterwijk wel heel erg groot, dus sneltrein vanaf Zevenaar Poort + electrische stopdienst zou efficienter zijn. Iemand nog geld over ;-?
Ingediend door ACF Sierts op di, 29/09/2015 - 17:38
Reactie toevoegen