In een rommelig verlopen overleg over de situatie bij ProRail hing maar een vraag in de lucht: heeft directeur Eringa nu wel of geen afstand genomen van de uitspraak dat informatie onder de pet moest worden gehouden?
Mansveld negeert ontkenning Eringa
"Eringa heeft zich onhandig uitgedrukt en neemt daar afstand van." Dat liet staatssecretaris Mansveld gisteravond in een brief aan de Kamer weten en daar bleef ze ook bij. Ook toen tijdens een schorsing de ook in de zaal aanwezige Eringa zei dat hij helemaal geen afstand nam van zijn uitspraken in het FD.
Eringa zei in het interview dat er soms op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tegenvallers vanuit ProRail langer stil worden gehouden dan noodzakelijk. De zaak leek enigszins gesmoord toen staatssecretaris Mansveld in een brief aan de Kamer schreef dat Eringa afstand nam van die uitspraak.
Maar toen vanwege een stemming het overleg drie kwartier geschorst werd, gooide Eringa de knuppel in het hoenderhok: tegen journalisten zei hij dat hij helemaal geen afstand nam van de uitspraken. Bij hervatting van het overleg wilden de Kamerleden helderheid. Het resultaat was bizar: Eringa, zittend op de eerste rij, kon niet reageren in het overleg vanwege procedureregels, terwijl de staatssecretaris maar bleef herhalen dat ze bij haar brief bleef: Eringa had afstand genomen van zijn uitspraak.
https://twitter.com/IngeLengton/status/641995315562827776
De toezeggingen van Mansveld bleven bij goede voornemens en een toezegging dat ze binnen vier weken met een overzicht van grote projecten zou komen, waarin helder zou zijn of er kostenoverschrijdingen zouden zijn. Ook beloofde Mansveld een betere communicatie, zowel binnen ProRail zelf als tussen ProRail en het ministerie.
Na het debat ontstond een uiterst pijnlijke situatie. Eringa liep naar voren om Mansveld een hand te geven, maar die beet hem toe: "U mag hier niet komen!", waarop Eringa afdroop. Later die avond trok Eringa in een verklaring alsnog de uitspraak terug.
https://www.youtube.com/watch?v=iK_sFV1SO-g&sns=tw
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen