De deadline is meer dan een jaar verstreken, maar het lijkt er nu toch echt van te gaan komen: TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart, wordt een coöperatie waarin alle vervoerders participeren. Ook komt er waarschijnlijk weer een nieuwe branchevereniging.
TLS wordt nu echt een coöperatie
Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) had bij de start de ambitie om TLS voor 1 juni 2014 om te vormen tot een coöperatie om zo tot een betere overlegstructuur te komen tussen de vervoerders. Bronnen dichtbij het overleg melden dat het vooral Arriva was die over de streep getrokken moest worden. "Private partijen hebben zich altijd de underdog gevoeld", aldus een van de bronnen. Arriva houdt de kaken stijf op elkaar.
Nu is OV-chipkaartconsortium TLS van de stadsvervoerders GVB, HTM en RET en van NS dat een meerderheidsbelang heeft. NOVB-voorzitter Eric Janse de Jonge is blij dat het er nu eindelijk op lijkt dat alle vervoerders met elkaar rond tafel gaan zitten om kwesties zoals het in- en uitchecken per vervoerder, inzage in data en het verrekenen van kortingen definitief op te lossen.
Ook spreken de vervoerders weer over de oprichting van een nieuwe branchevereniging. De vorige branchevereniging, Mobis, klapte eind 2008 uit elkaar. Arriva, Connexxion, Veolia en Syntus gingen verder onder de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Het is een langgekoesterde wens van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) om de ov-bedrijven ook weer te verenigen.
Directeur Ad Toet wil meer abstractere doelen om zo problemen met tegengestelde belangen met de andere KNV-poten (Taxi, Touringcar en Goederenvervoer), zoals die in het verleden wel eens ontstonden, te voorkomen. Toet: "De afgelopen tijd is er alleen maar gesproken over hoe de koek verdeeld moet worden, in plaats van hem groter te maken. De tendens is nu duidelijk anders."
Meer artikelen met dit thema
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…
Denken buiten het paradigma: een nieuwe visie voor de rol en structuur van het ov
22 okt 2024In de achttiende notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit presenteren…
Reactie toevoegen