Zelden waren regionale vervoerders en NS het zo met elkaar eens als tijdens de hoorzitting Betalen in het OV 2.0 van de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Milieu.
Vervoerders sluiten gelederen betaalmarkt
De vervoerders verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland én NS waren niet te porren voor het verder opengooien van de markt voor mobiliteitsmakelaars. Deskundigen en kaartaanbieders, zoals Radiuz, XXImo en de Mobiliteitsfabriek klaagden tijdens de hoorzitting over het gebrek aan toegang tot en transparantie van de reizigerskilometersmarkt.
Lees ook het artikel over de mobiliteitsmakelaars: Hengelen naar de verstokte leaserijder
Diverse deskundigen trokken de parallel met de telecom- en energiemarkt, waar productie, distributie en verkoop van elkaar gescheiden zijn. In het ov is er slechts sprake van twee lagen: distributie en verkoop zijn samengevoegd. Toen de overheid terugtrad bij de telecom, zo schetste hoogleraar Peter Vervest van de Erasmus Universiteit, explodeerde het aanbod en kreeg de consument nieuwe diensten tegen een fractie van het aanbod.
Arrien Kruyt van reizigersvereniging Rover beaamde dat, maar tekende daarbij aan dat dan wel een goede marktmeester noodzakelijk is. Die is er bij de telecomsector in de vorm van de OPTA, zei hij. In het ov ontbreekt zo'n toezichthouder.
Vervoerders zagen weinig heil in het meer vrijgeven van de markt voor mobiliteitsmakelaars. Ze zijn bang dat het vooral ten koste zal gaan van hun eigen omzet, in plaats van dat het de omzet zal vergroten. Commericeel directeur van NS Hans Peters: "Toen we in het begin mobiliteitsmakelaars toelieten, waren we best chagrijnig dat we geen additionele groei zagen. Het was kanibalisatie van onze eigen omzet." Hij voegde eraan toe dat het principe van achteraf betalen voor eigen rekening en risico door NS was ontwikkeld. De NS Business Card die daarvoor in de markt is gezet, had een marktaandeel van 98 procent op de zakelijke markt, totdat Mobility Mixx de contracten van de Rijksoverheid overnam.
De uitgebreide standpunten over betalen in het ov zijn te lezen op de site van de Tweede Kamer.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
. . . "Met het oog op OV-chip 2.0 is het wenselijk dat er een zo’n aantrekkelijk mogelijk speelveld ontstaat, dat aan alle marktpartijen de mogelijkheid biedt om intelligente, efficiënte, duurzame en gebruikersvriendelijke vervoersconcepten te kunnen ontwikkelen. . .
Samenwerking met alle partijen is het sleutelwoord. Deel alle data en producten met anderen. Ontwikkel met alle partijen samen de nieuwe OV-markt." . .
Reizigers als vrachtgoed.
Lees eens de VN-Grondrechten na in het ‘Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten’, (1978 door Nederland geratificeerd): o.a. 'Grondrecht op privacy'.
Ingediend door MvM op do, 03/09/2015 - 23:33
Reactie toevoegen