Eindhoven Airport start volgend jaar met de bouw van een multifunctioneel gebouw inclusief busstation. De provincie Noord-Brabant geeft daarvoor 1,1 miljoen euro subsidie.
Luchthaven Eindhoven bouwt busstation
Het busstation vervangt het huidige busperron op de luchthaven en wordt gebouwd op het huidige kort-parkeerterrein voor de luchthaven. In het multifunctionele gebouw worden verder het kort parkeren en horeca- en retailfuncties ondergebracht. De verwachte oplevering is medio 2017. Het beheer en onderhoud van het busstation komt in handen van de luchthaven.
De nieuwe en geheel overdekte terminal biedt meer ruimte en comfort voor de busreizigers en is berekend op een verdere reizigersgroei. Eindhoven Airport investeert zelf 14 miljoen euro in het gebouw plus wandelboulevard.
000
Meer artikelen met dit thema
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Het is een kleine verbetering. Echter wil de luchthaven echt interessant worden voor airliners dan zal er toch geïnvesteerd moeten worden voor een snelle Intercityverbinding met het achterland. Naast voordeel voor een airliner heeft het ook voordelen voor Schiphol. Schiphol kan dan ontlast worden en airliners hebben meer garantie dat ze reizigers kunnen bedienen.
Ingediend door Wouter van Gessel op do, 10/12/2015 - 13:22
Leuk bedacht, maar waar komt het geld, de fysieke ruimte en de financieel-politieke prioriteit vandaan om Eindhoven Airport effe van een IC-station te voorzien? Denk dat er nog eerder een spooraansluiting + IC naar Lelystad Airport komt, en dat verwacht ik ook niet bepaald morgen of overmorgen. Voorlopig dus nog maar effe met snelle bussen over HOV1 vanaf Eindhoven Hbf.
Ingediend door ACF Sierts op do, 10/12/2015 - 17:08
Het idee is dat ter hoogte van Acht een IC station komt, met daarvandaan een snelle bus naar het vliegveld. Brabantstad wil dat graag. Het station lijkt er ooit wel te komen, maar laatst las ik dan als sprinterstation.
Ik zie kansen: een IC station voor Airport, maar ook voor Woensel, als er goede aanvoerlijnen zijn. Kan vanuit Woensel toch wat tijd schelen. Dit ontlast het centraal station ook nog eens.
Ingediend door Marc op zo, 20/12/2015 - 23:23
Tuurlijk, een extra IC-station op een steenworp afstand van Eindhoven. Daar staat 99% van de reizigers echt niet op te wachten. En je hebt nog steeds een bus nodig! Welk onweldenkend adviesburo heeft dit verzonnen? Laat die bus maar mooi vanaf Eindhoven Hbf vertrekken en bouw desnoods een supersnelle busbaan langs het spoor.
Ingediend door ACF Sierts op do, 24/12/2015 - 01:10
Reactie toevoegen