De eerste bussen die NS heeft ingezet op het traject Castricum–Krommenie-Assendelft–Amsterdam waren geen daverend succes. Behalve journalisten waren er nauwelijks passagiers te bekennen, ondanks de media-aandacht vooraf.
Eerste busdag NS: vooral journalisten
Staatssecretaris Dijksma liet vorige week in de Kamer weten dat NS vandaag met het rijden van bussen wilde beginnen. Gisteren maakte NS de plannen definitief bekend. Tussen 7.00 en 8.30 uur rijdt er om het half uur een bus van Castricum naar Amsterdam; vanaf 15.55 uur legt NS ook weer vier verbindingen per half uur in. Niet Amsterdam Zuid, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, maar Amsterdam Sloterdijk is het eindpunt. Op Amsterdam Zuid heeft de stadsregio geen plek om de bussen te laten stoppen. NS laat weten nog wel in gesprek te zijn met de stadsregio om de bus door te laten rijden naar Zuid. De bussen zijn vooralsnog niet te vinden in de reisplanner, maar worden wel op de treinperrons omgeroepen.
Lees ook: NS perst er tienduizend extra zitplaatsen uit
Op veel animo kon de bus op haar eerste dag nog niet rekenen; de NOS trof één passagier aan. RTV Noord-Holland kwam alleen maar andere journalisten tegen. Passagiers bleven liever op de trein wachten, omdat ze ergens anders moesten zijn of de reistijd niet zagen zitten. De bus doet namelijk 70 minuten over het traject Castricum–Amsterdam; maar liefst 50 minuten meer dan de trein. De ritprijs van een euro en een consumptiebon ter waarde van 2,50 trekt vooralsnog geen mensen over de streep. "De reistijd van de bus kan niet veel sneller", zegt Eric Trinthamer van NS. "Hij rijdt over veel provinciale wegen en het halteren op station Krommenie-Assendelft duurt ook veel langer." Oorzaak is volgens hem dat de bus slechts een deur heeft voor de instappers.
Verwachtingen durft Trinthamer niet uit te spreken. "Het gaat om een proef die, als het goed is, loopt tot mei." De doelgroep zijn vooral passagiers met afgekocht reisrecht. "Zestig procent van alle passagiers tussen Castricum en Amsterdam heeft een trajectkaart, een studentenkaart, een NS Business Card of een andere vorm van afgekocht reisrecht", zegt Trinthamer. Abonnementhouders hoeven vanzelfsprekend geen extra euro te betalen. Of NS forenzen kan verleiden om dagelijks 1.40 uur extra reistijd te maken, zal nog moeten blijken.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
NS jaagt reizigers en de trein en de bus uit!
Het heeft inderdaad geen zin om te concurreren met goede treinverbindingen. wellicht heeft het helemaal een zin NS buslijnen te laten ontwerpen. (of is dit opzet ? zodat over een maand "we hebben bussen geprobeerd maar het werkt helaas niet, mensen staan veel liever in een te volle trein ").
Het gaat juist om verbindingen waar je met OV moet overstappen en veel vervoer opzit.
Amsterdam Zuid is dan een logischer plek. Je kan met een directe busverbinding de overstap op Sloterdijk vermijden.
Wat is dat voor onzin dat geen haltes mogelijk zijn bij station Amsterdam Zuid? Drie parkeerplaatsen opheffen op de Gustav Mahlerlaan en klaar. O ja daar gaat de gemeente over niet de stadsregio. (snelwegbushalte langs de A10 zou top zijn maar dan ben je wat langer bezig).
Moet je vanuit Castricum perse over de provinciale weg via Krommenie naar Amsterdam Zuid ? Zit de trein tussen Castricum en Krommenie al (te) vol?
Veel reizigers naar Amsterdam Zuid , neem dan shuttles: die zijn er in de helft van de reistijd. Dan heb je er wat aan. Voor de reiziger een concurrerend alternatief en daar was het toch om te doen. Vanwege de gehalveerde omlooptijd kan je met dezelfde businzet twee shuttle-verbindingen onderhouden.
Castricum Beverwijk (!) - station Amsterdam Zuid 35 minuten (zonder files, bus op vluchtstrook optie? ) trein 44 minuten
Krommenie Assendelft - Amsterdam Zuid ca 35 minuten (zonder files) , trein 45 minuten
Nog twee opmerkelijke dingen:
Bij Assendelft Krommenie ligt het station langs de busroute (provinciale weg).
Kan de bus niet gewoon langs de weg halteren ter hoogte van het station.
" instappen duurt veel langer omdat de bus één deur heeft." Hmm als je een minuut bezig bent dan is het al veel, of staat de chauffeur de kaartjes te controleren, dat is niet zo slim.
Ingediend door LexBoersma op do, 25/02/2016 - 08:42
Reactie toevoegen