Elke concessie scoort voor het eerst minimaal een 7. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV die vandaag voor het vijftiende jaar verschijnt.
Elke concessie scoort nu 7 of hoger
De grootste stijgers in de OV-Klantenbarometer 2015 zijn de waterbussen van Rotterdam–Drechtsteden (van een 8,0 in 2014 naar een 8,3 in 2015), de trein Gouda–Alphen aan den Rijn (van een 7,0 naar een 7,3) en de trein Nijmegen–Roermond (van een 6,7 naar een 7,0).
top-10 | vervoerder | cijfer | |
1 | bus Schiermonnikoog | Arriva | 8,5 |
2 | veer Rotterdam–Drechtsteden | Arriva/Doeksen | 8,3 |
3 | Vlieland, Terschelling, Ameland | Arriva/TCR | 8,3 |
4 | bus Waterland | EBS | 7,9 |
5 | trein Apeldoorn–Zutphen | Arriva | 7,9 |
6 | bus Zaanstreek | Connexxion | 7,8 |
7 | streekbus Almere | Connexxion | 7,8 |
8 | tram Rotterdam | RET | 7,8 |
9 | bus R-net 300/310 (Zuidtangent) | Connexxion | 7,8 |
10 | bus Midden-Overijssel | Syntus | 7,7 |
De beste busdiensten vind je op de vier Friese Waddeneilanden. De beste treindienst in de ogen van de reizigers is Apeldoorn–Zutphen, geëxploiteerd door Arriva. Die is voor het vierde jaar op rij gestegen: van een 7,2 in 2011 (toen nog gereden door NS) naar een 7,9 in 2015.
De tram in Rotterdam stijgt voor het zevende jaar: van een 6,9 in 2008 naar een 7,8 in 2015. Ook de metro van de Rotterdamse stadsvervoerder RET stijgt gestaag de afgelopen 9 jaar: van een 6,9 naar een 7,6. De grootste dalers zijn de trein Amersfoort–Ede-Wageningen (van een 7,7 naar een 7,3) en de stadsdienst Apeldoorn (van een 8,0 naar een 7,7).
Veel regionale spoorlijnen scoren onderin: van de tien laagst beoordeelde concessies zijn er acht een trein. De Valleilijn (Amersfoort–Ede-Wageningen) van Connexxion maakt een vrije val: van plaats 6 in 2011 naar de 61e positie in 2015. De Maaslijn (Nijmegen–Roermond) stijgt weliswaar van een 6,7 naar een 7,0 maar blijft staan op de laatste plaats.
60 | bus Rivierenland | Arriva | 7,3 |
61 | trein Amersfoort–Ede-Wageningen | Connexxion | 7,3 |
62 | bus regio Eindhoven | Hermes | 7,3 |
63 | trein Gouda–Alphen aan den Rijn | NS | 7,3 |
64 | treinen Groningen | Arriva | 7,3 |
65 | trein Rotterdam–Hoek van Holland | NS | 7,2 |
66 | trein Zutphen–Hengelo–Oldenzaal | Syntus | 7,2 |
67 | trein Almelo–Mariënberg | Arriva | 7,2 |
68 | trein Zwolle–Enschede | NS | 7,0 |
69 | trein Nijmegen–Roermond | Veolia | 7,0 |
Reizigers geven gemiddeld een 7,5 voor hun ov-reis. De best scorende onderdelen van die ov-reis zijn het gemak van instappen (een 8,5) en het vinden van een zitplaats (een 8,4). Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is in vijf jaar meer dan een vol punt gestegen: van een 6,8 in 2010 naar een 7,9 in 2015. Iets in de lift maar toch de laagst gewaardeerde onderdelen van de reis blijven het tarief (een 5,3) en informatie bij vertraging (een 5,6).
De bureaus I&O Research en inno-V namen eind 2015 enquêtes af onder 90.270 reizigers in 69 concessiegebieden. Opdrachtgever is het kennisplatform CROW-KpVV namens de 12 provincies en 2 metropoolregio’s. Alle uitkomsten zijn te vergelijken op www.ovklantenbarometer.nl. En alle rapporten per ov-autoriteit of vervoerbedrijf zijn te gratis te downloaden op www.crow.nl/ov-
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen