Vervoerder EBS blijft voorlopig op de Nederlandse markt actief. Het bedrijf heeft, na eerdere vruchteloze pogingen, een concessie erbij weten binnen te halen. EBS rijdt vanaf december volgend jaar voor 10 jaar het busvervoer op Voorne-Putten en Rozenburg.
EBS wint eindelijk weer een concessie
De inwoners krijgen volgens opdrachtgever MRDH busvervoer dat vergelijkbaar is met de huidige, uitgevoerd door Connexxion (die ook een bod deed). Een deur-tot-deurreis is mogelijk met deelfietsen en elektrische tuktuks. "Het duurde te lang", zegt EBS-directeur Wim Kurver over het winnen van een tweede concessie na Waterland (2012 - 2019). "Maar om Johan Cruijff aan te halen: als je stopt met voetballen, kan je ook niet scoren."
Nog geen zero-emissie
EBS start de concessie met een nieuwe busvloot (49 stuks) met WiFi, usb-aansluitingen, airconditioning en actuele reisinformatie op de displays. De bussen rijden op groengas, waardoor de CO2-uitstoot met 66 procent vermindert. Binnen deze concessie zijn ook twee R-netlijnen opgenomen: de verbindingen Spijkenisse–Hellevoetsluis en Spijkenisse–Brielle. EBS maakt in de concessie nog niet de overstap naar zero-emissie. "Dat werd ook niet gevraagd", aldus Kurver. "Er zijn nog geen goede oplossingen voor elektrisch busvervoer in landelijke gebieden."
'We zijn er niet voor één avontuurtje'
De busconcessie Voorne-Putten en Rozenburg omvat de gemeenten Nissewaard, Brielle, Hellevoetsluis, Westvoorne en de kern Rozenburg. De concessie heeft een looptijd van 10 jaar en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag draagt jaarlijks 7,5 miljoen euro hieraan bij. Voor sociale veiligheid subsidieert de Metropoolregio een bedrag van jaarlijks 200.000 euro. Kurver: "Met deze winst laten we zien dat we er niet zijn voor één avontuurtje in Waterland. Dat willen we heel duidelijk maken. Als we straks DAV ook winnen, weet iedereen hopelijk dat we een serieuze speler zijn."
In april van dit jaar heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag besloten om het reguliere busvervoer en het maatwerk in combinatie met gemeentelijk doelgroepenvervoer op Voorne-Putten apart van elkaar te organiseren. De nu gegunde concessie aan EBS is voor het reguliere busvervoer. De aanbesteding voor het maatwerk is in voorbereiding en komt aanvullend op het aanbod van EBS.

Nederland 12 januari 2012. Edam. EBS Public Transportation BV (kortweg: EBS) is een vervoersmaatschappij op het gebied van regionaal openbaar vervoer in Nederland. EBS werd in 2010 opgericht als onderdeel van de Israelische Egged Group om te kunnen meedingen naar concessies in het Nederlandse openbaar vervoer. De naam EBS staat voor Egged Bus Systems, wat verwijst naar het moederbedrijf Egged. EBS startte op 11 december 2011 met busvervoer in de concessie Waterland, dat tot die datum werd uitgevoerd door Arriva. Hiervoor zijn bij Scania 211 bussen geleased, die voldoen aan de hoogste emissienormen.[1] Bussen van EBS rijden door Noord-Holland. Bussen van EBS zijn voorzien van wifi, extra beenruimte. In de spits rijden er veel meer bussen. R-net Door de in het OV-bureau Randstad samenwerkende overheden wordt een hoogwaardig netwerk van bus-, tram-, metrolijnen en treinverbindingen(Sprinter) voor het hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad ontwikkeld: R-net. Dit lijnennetwerk moet voldoen aan een aantal kwaliteitscriteria en aan de productformule. Hierin staan betrouwbaarheid, snelheid en goede voorzieningen voor de reiziger centraal. COPYRIGHT Chris Pennarts Blokland 82 3417 MR Montfoort +31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl. © Chris Pennarts
Meer artikelen met dit thema
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Slechte zaak dat dit Israëlische en in de bezette gebieden in Palestina mensenrechtenschendende busbedrijf in Nederland weer een concessie binnensleept.
Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden geen ruimte om met besmette bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met gedragscodes als de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, die integraal onderdeel vormen van dat beleid, en het door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten.
Ingediend door Willem Heerema op zo, 14/01/2018 - 19:17
Reactie toevoegen