Volgens oud-hoogleraar openbaarvervoerkunde en spoorwegbouwkunde Maurits van Witsen (90) wordt bij veel ov-projecten te veel geld door niet terzake kundige politici besteed aan monumentale en superveilige infrastructurele projecten. "Zo bezien verbaast het me dat we in Nederland nog zover zijn gekomen."
'Het verbaast me dat we zover zijn gekomen'
Dat zegt Van Witsen is gesprek met vakblad Verkeerskunde, dat vandaag is verschenen. Zijn leven lang heeft de oud-hoogleraar al een scherpe blik op verbeteringen van systemen, ideeën en concepten. Die verbeteringen werden lang niet altijd gehoord of opgevolgd.
Voorbeelden
Vooral in Amsterdam zijn veel 'domme maatregelen' doorgevoerd, waardoor het ov achterop is geraakt, zegt Van Witsen. Hij noemt een aantal voorbeelden.
De Fyra? “Mensen die verstand van zaken hebben, hadden dat voertuig nooit aangeschaft.” De beruchte Nieuwmarktrellen? “Hadden niet gehoeven als de ondergrondse boogstraal wat minder rigide was gehanteerd.” De Noord/Zuidlijn? “Met een tunnel heb je bovengronds natuurlijk geen hinder, maar hoe groot was en is de hinder van het ondergronds bouwen?” En waar blijft toch de wel snel realiseerbare Airport Express Schiphol–CS? "Amsterdam, moeilijke stad op palen, die metro’s zijn er zo maar doorheen gewalst”, verzucht Van Witsen.
Zijn overtuigingen brachten hem teleurstellingen, maar hij heeft geleerd ermee om te gaan. "Ik heb geleerd me niet meer boos te maken. Ik ben ook vaak gestruikeld, maar stond dan meteen weer op en ging voort met de nieuwe situatie.”
Het hele interview met Maurits van Witsen is te lezen op Verkeerskunde.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Begin jaren '70 was ik werkzaam bij het Verkeersbureau van de gemeente Amsterdam. En had toen geregeld contact met gemeenteraadsleden. Hen had ik voorgerekend dat een boogstraal van 275 i.p.v. 300 meter tot een 1 - 2 seconden langere rijtijd zou leiden. Het toenmalige metrobureau antwoordde dat dat tot een grotere kans op ontsporingen zou kunnen leiden op het kruiswissel voor metrostation CS. Daar durfde de gemeenteraad niet tegenin te gaan. De gevolgen weten wij allen al lang.
Ingediend door R. Wilders op zo, 10/06/2018 - 16:14
Reactie toevoegen