De eerste 'hub' is vandaag geopend in het Groningse Zuidhorn. Reizigers kunnen er gebruikmaken van verschillende vormen van vervoer en voorzieningen.
Hub in het Groningse Zuidhorn geopend
De hub in Zuidhorn is onder meer voorzien van speciale fietskluizen. De kluis gaat open door middel van een app. In de fietskluis is ruimte voor het opladen van een e-bike. Ook beschikt de hub over watertappunten en wifi. Daarnaast is het station versierd met kunst. De opening werd verricht door wethouder Henk Bakker van Zuidhorn en gedeputeerde Fleur Gräper-Van Koolwijk van de provincie Groningen.
55 hubs in Groningen en Drenthe
De hubtaxi is de opvolger van de Regiotaxi in dunbevolkte gebieden. De hubs worden gerealiseerd, binnen een bereik van 15 kilometer, verdeeld over Groningen en Drenthe. De hub in Zuidhorn is de eerste die officieel geopend wordt in Groningen. De verwachting is dat de komende periode er meer in gebruik genomen gaan worden. De hubs zijn per gemeente verschillend ingericht. Gemeenten bepalen samen met ondernemers welke voorzieningen er komen op een hubstation.
Doelgroepenvervoer op elkaar aansluiten
De twee noordelijke provincies, 35 gemeenten en het OV-bureau Groningen Drenthe intensiveren de samenwerking op het gebied van kleinschalig vervoer. Gezamenlijk hebben ze, vanaf april 2018, het projectbureau Publiek Vervoer Groningen Drenthe opgericht.
Het overstappunt wordt ‘meer dan een hokje met een haltepaal’ zei Jeroen van Neer eerder tegen OV-Magazine. Hij is beleidsadviseur van de gemeente Eemsmond en gedetacheerd bij Publiek Vervoer: “Wij gaan meekijken wat nodig is om de hub aantrekkelijk te maken. We denken aan voorzieningen als een kiosk, een toilet, een fietsenstalling waar de scootmobiel in kan en een oplaadpunt voor de elektrische fiets.”
Betaalbaar vervoer
Bij een hubstation arriveren mensen met of zonder indicatie met de hubtaxi, fiets of scootmobiel. Vanaf de hub nemen ze het frequente openbaar vervoer. Door onder meer het Wmo- en leerlingenvervoer, het Regiotaxi- en het Buurtbusvervoer op elkaar af te stemmen kan het vervoer doelmatiger worden uitgevoerd.
Doel van de operatie is dunbevolkte gebieden goed ontsluiten en het vervoer betaalbaar houden. Publiek Vervoer bouwt voort op de regiocontracten waarin gemeenten en het OV-bureau per gebied een vervoercontract hebben gesloten voor Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, Regiotaxi en buurtbussen.
Voor de incidentele gebruiker zijn de vele vormen van collectief vervoer weinig overzichtelijk. De hubs moeten daar verandering in gaan brengen.
Fotobron: Provincie Groningen
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen