Allerminst intuïtief
Bijna tien jaar zit er tussen het moment dat de OV-chipkaart voor het eerst werd gebruikt en de afschaffing van de papieren kaartjes bij NS begin juli. Heel Nederland is nu eindelijk over op de OV-chipkaart. Van harte is het niet. Want zoals ook TLS-directeur Arco Groothedde toegeeft, het gebruik van de kaart is allerminst intuïtief.
Dat is deels een kwestie van gewenning. De belangrijkste oorzaak is dat de reiziger de OV-chipkaart door de strot is geduwd en niet ‘verkocht’ als iets waarmee je handiger door het openbaar vervoer kunt reizen. Onnodig veel weerstand tegen de kaart is het gevolg. Veel reizigers projecteren hun ongenoegen over het openbaar vervoer op de OV-chipkaart.
Dat had grotendeels voorkomen kunnen worden als beter was nagedacht over het gebruik in de praktijk, maar vooral over de reiziger. Die was een stuk enthousiaster over de kaart geweest als vanaf het begin aantrekkelijke kortingen en andere voordelen waren geboden. Dan had de chipkaart misschien zelfs tot méér ov-gebruik kunnen leiden.
Pas nu de reiziger geen keuze meer heeft, komt het denkproces over het gemak van de chipkaart pas echt op gang. Op z’n minst een vreemde volgorde. Reizen op rekening is zo’n voorbeeld van gemak, korting voor veelreizigers, betalen met mobiel of bankpas, één keer per hele reis in- en uitchecken. Allemaal gunstig voor de reiziger, omdat het de ov-reis prettiger en zelfs goedkoper maakt.
Het is te hopen dat deze innovaties sneller gaan dan tien jaar en ook beter worden verkocht aan de reiziger. Dat alle vervoerders nu zeggenschap krijgen in TLS is een goede zaak, maar niet per se een garantie voor snelle besluitvorming.
André de Vos is redacteur bij OV-Magazine en als freelance journalist gespecialiseerd in financiële berichtgeving.
Reactie toevoegen