Sommige zaken in ov-land zijn nu niet logisch. Soms zijn ze al zo lang niet logisch, dat we ze bijna zijn gaan accepteren als vaststaand feit. Neem nu de prijs van een internationaal kaartje en dan met name die naar België.
De hoofdprijs
Sinds spoorwegmaatschappijen zich graag vergelijken met hun vliegende collega's, is de prijs van een internationaal er niet bepaald doorzichtiger op geworden. Vroegboekkortingen, kaartjes met de helft van de reisafstand voor de dubbele prijs of soms een eersteklas kaartje dat goedkoper is dan een tweedeklas; het komt allemaal voor en voor de klant is het vaak gissen op welke manier hij voor een redelijke prijs op zijn bestemming komt.
Dat geldt ook voor mij. Een tijdje geleden heb ik de auto de deur uit gedaan om permanent over te gaan op een 'low car diet'. En ik moet zeggen: het bevalt mij over het algemeen prima. Goed,je bent iets minder flexibel en soms ben je langer onderweg, maar in combinatie met een (OV-)fiets is het over het algemeen prima te doen. Wil ik echter naar het buitenland, dan wordt het minder leuk.
Een heel praktisch voorbeeld. Ik heb vrienden wonen in het alleraardigste stadje Maldegem. Aangezien dat sinds 1959 geen treindienst meer heeft (althans, niet een heel erg regelmatige), ben ik aangewezen op het dichtstbijzijnde station Eeklo. Boek ik een kaartje van mijn woonplaats Zwolle naar Eeklo via NS International, dan kost me dat - inclusief 40% korting voor het Nederlandse deel - €40,10. Ook de internationale boekingssite van NMBS geeft dezelfde prijs. Maar aangezien deze op hetzelfde platform draaien, is dat te verwachten.
Besluit ik echter om via de nationale site van NMBS een ticket Roosendaal - Eeklo te kopen, dan ben ik €16,90 kwijt. Tel dat op bij een binnenlands kaartje Zwolle - Roosendaal met 40% korting (€14,60), dan kom ik opeens op een totaalbedrag van €31,50: €8,60, oftewel 21,5% prijsverschil voor precies dezelfde route op precies hetzelfde tijdstip. Voor de gein heb ik het ook even uitgezocht op drie willekeurig andere trajecten. Alleen Den Haag Centraal - Spa liet een miniem prijsverschil zien (maar dan nog): €26,80 bij in een keer boeken versus €24,50 bij gesplitst boeken. Maar bij Utrecht Centraal - Wavre en Groningen - De Panne was het prijsverschil respectievelijk 20,7 en 29,1%. Als klant voel ik mij dan bekocht.
En niet alleen dat: ik heb de logica erachter nog niet kunnen vinden. Als ik nu als klant een kaartje wil kopen voor een fatsoenlijke prijs, ben ik gedwongen om via de site van de NMBS met mijn verder zelden gebruikte credit card een e-ticket te boeken. Tot 9 juli kon ik dat voor het Nederlandse deel ook, ware het niet dat NS in al haar wijsheid heeft besloten om de e-tickets met korting af te schaffen, waardoor je als klant gedwongen bent om in Roosendaal de trein te verlaten en snel uit te checken. En de laatste reis leerde mij: ik ben niet de enige die dat doet.
Een hoop meer ergernis en frustratie dus en evenmin een bevordering van het reiscomfort. En dat terwijl je zou verwachten dat reizigers die hun kaartje in een keer boeken beloond zouden moeten worden. Immers, de maatschappijen maken maar een keer boekingskosten, in plaats van twee keer. Verder vraag ik mij af in hoeverre dit legaal is, want moesten maatschappijen hun klanten niet vooraf informeren over de laagste prijs? En waarom krijg ik als ik naar Duitsland wil wél een voordelig tarief?
Kortom: allemaal vragen op een kwestie die al heel lang bestaat, maar waarvan soms iemand hardop moet zeggen: waarom eigenlijk? Via Twitter kwam ik er niet uit met NS International. Maar ik nodig NS van harte uit om te reageren. Dat kan hieronder of als antwoord in het mailtje dat ik ze gestuurd heb. Dan komen we er nog vast op terug.
Vincent Wever is redacteur voor OV-Magazine en freelance journalist en programmamaker
Het opsplitsen is goedkoper omdat voor de NMBS Roosendaal getarifeerd wordt als een Belgisch station, net als Maastricht overigens. Men betaalt dan niet de toeslag voor internationale reizen.
Ingediend door T. Wijfje op di, 07/10/2014 - 09:03
Ik snap het principe wel. Alleen het waarom snap ik niet. Waarom moet er bij het internationaal boeken opeens zo veel meer worden gevraagd? En die vraag blijft staan, ook ná 14 december.
Ingediend door Vincent Wever op di, 07/10/2014 - 09:23
Boeiende vraag. Dezelfde eigenlijk als waarom je over de grens meer aan roamingkosten moet betalen.......
Zolang de EU ook niet op spoorgebied als een geheel beschouwd wordt zal dit blijven bestaan, vrees ik.
Ingediend door T. Wijfje op di, 07/10/2014 - 09:54
Ik heb regelmatig gereisd tussen Rotterdam en Lembeke, een dorp bij Eeklo. Ik herken het vreemde gedoe met de tarieven. Bij NMBS kan je ook nog eens met een weekeindbiljet met 40% korting reizen.
Ook qua reistijd is de verbinding vanuit Nederland met Eeklo niet erg handig, omdat je een flinke omweg moet maken via Gent Dampoort. De trein Antwerpen - Gent liep vroeger regelmatig vertraging op, waardoor ik regelmatig op Gent - Dampoort (heenreis) of Antwerpen Centraal (terugreis) een uur op de volgende trein moest wachten. Vaker nam ik vanuit Goes de bus naar IJzendijke (via Terneuzen Westerscheldetunnel) waar familie mij met de auto afhaalde.
De reis naar Maldegem is goedkoper en sneller te maken via Vlissingen (€ 15,20 met 40% korting), overvaren naar Breskens en met de Veoliabus naar Maldegem (€ 4,90).
Ingediend door Peter Geukes op di, 07/10/2014 - 12:13
Die laatste route heb ik vaak gedaan, maar die is wel een uur langzamer. Maar het is meer als voorbeeld bedoeld voor het vreemde mechanisme achter internationale tarieven.
Ingediend door Vincent Wever op di, 07/10/2014 - 14:52
Reactie toevoegen