Gekunstelde combinatie
Laat je nooit met een auto naar een station brengen. Zeker niet als je een trein wilt halen. Want de automobilist gaat net iets te laat weg, het verkeer zit net iets tegen en de weg is net iets lastiger te vinden. Voor je het weet mis je je trein en kom je een kwartier of half uur later op je bestemming. Ga liever met de fiets naar het station. Dan weet je zeker dat je op tijd komt. En kun je als het moet nog een tandje bijzetten.
Auto plus openbaar vervoer is een gewaagde combinatie: het gaat niet altijd goed en levert niet altijd voordeel op in tijd of geld. Fiets plus ov is een voor de hand liggende combinatie. Ze zijn natuurlijke partners en vullen elkaar naadloos aan.
Dat is precies de reden waarom het Rijk en de ov-sector minder tijd, geld en moeite mogen stoppen in de lastige combinatie auto en ov en meer in de makkelijke combinatie fiets en ov. Borden langs de A2 in Limburg en A12 bij Veenendaal met actuele informatie over de reistijd per trein naar Utrecht? Hartstikke leuk, hartstikke duur maar je lokt er geen automobilist mee in de Intercity.
In de proef Sensor City Mobility in Assen hebben 8 van de 73 deelnemende automobilisten het advies gekregen om tijdens hun rit over te stappen op het ov. Hoeveel van hen zullen dat advies hebben opgevolgd? Ik denk nul. Want als je eenmaal in je auto zit, blijf je verre van de onzekerheden en ingewikkeldheden van het ov.
Bij de reisplanner van nieuwkomer Go About hebben ze dat begrepen. Die geeft alleen adviezen met Park + Ride als dat sneller is. In de praktijk dus haast nooit. Wel vaak een combinatie van fiets en ov, sinds kort compleet met handige fietsroutekaartjes.
Hoe anders gaat dat bij het gevestigde 9292, de reisplanner van de ov-bedrijven. Die geeft ondanks de vele verzoeken helemaal geen adviezen met de fiets. 9292 beproeft met subsidie van het Rijk wel een politiek correcte P+R-reisplanner voor auto plus ov.
Is het nu echt zo ingewikkeld om de fiets te verwerken in de reisadviezen van 9292? Begin anders eenvoudig. Neem de looptijd tussen beginpunt en opstaphalte – of uitstaphalte en aankomstpunt – en deel die door drie, als indicatie van de fietstijd. Later kun je dan werkelijke fietstijden, stallingen, OV-fietsen en routekaartjes toevoegen. Praktische informatie over fiets en ov maakt meer mensen blij dan gekunstelde informatie over auto en ov.
Marc Maartens is redacteur bij OV-Magazine, leidt bijeenkomsten, geeft colleges en schrijft vakartikelen op het vlak van verkeer en vervoer.
Reactie toevoegen