Kruideniersmentaliteit
Het openbaar vervoer is als een supermarkt die bij de ingang 100 euro entree heft en dat geld bij de kassa verrekent met je boodschappen. Want je moet eerst borg betalen om erin te mogen. Als je erop gaat letten, is de hele ov-sector doordrenkt van de kruideniersmentaliteit.
Reizen met korting na 9.00 uur als je eerder bent ingecheckt? Na 9.00 uur uitstappen, uitchecken, inchecken en weer instappen, adviseert NS in een brief aan vaste klanten. E-tickets met korting om dit tussentijdse uitstappen te voorkomen zijn afgeschaft omdat de reiziger het anders niet zou begrijpen. Hoezo de klant op nummer 1, 2 en 3?
Onderweg uit de trein stappen voor een langere afspraak? Mag wel, maar als je het station verlaat moet je uitchecken. En als je niet binnen 35 minuten weer incheckt, betaal je nog een keer het opstaptarief. Zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.
Via-tarief voor een omweg? Afgeschaft. Met de OV-chipkaart betaal je twee kortere enkele reizen in plaats van één langere. Pech gehad.
Sterabonnementen die onbeperkt recht geven op reizen met het openbaar vervoer? In veel regio’s zijn ze afgeschaft. Als je veel reist kun je weliswaar korting krijgen, maar je blijft altijd voor elke rit opnieuw betalen. Jammer maar helaas.
Omrijden vanwege een wegopbreking? Dan betaal je meer kilometers, want aan hemelsbrede afstanden doet de OV-chipkaart niet.
Tariefverhogingen? De afgelopen jaren vallen ze steevast hoger uit dan de inflatiecorrectie. Zo werkt dat nu eenmaal in de ov-sector.
Het enige financiële voordeeltje van de OV-chipkaart is dat je al vanaf 8.55 uur met korting kunt inchecken voor een trein die om 8.57 uur vertrekt. Verder zijn alle veranderingen in het nadeel van de reiziger. Zo wordt het ov sluipenderwijs duurder, zonder dat daar meer kwaliteit tegenover staat.
Laat de ov-sector een voorbeeld nemen aan moderne consumentenmarkten, zoals de telecom. Daar kun je kiezen tussen prepaid (vooraf betalen) en postpaid (achteraf). Een stap in de goede richting is Reizen op rekening met de NS-Business Card voor zakelijke reizigers, en bij de RET binnenkort ook voor gewone reizigers. Natuurlijk is het voor bedrijven ingewikkelder om hun geld achteraf te krijgen. Maar de meeste reizigers zijn te goeder trouw en voor de enkele wanbetaler volstaat een incassoprocedure.
Leer van supermarkten als Albert Heijn, die zonder discussie en morren bonuskorting, geld terug of een gratis fles wijn geven. Het ov wint aan waarde als het meer geeft en minder vraagt.
Reactie toevoegen