Beeldreportage: Stationshal van gebogen staal
Nog een half jaar en dan is het zover. Negentien jaar nadat hij de eerste schetsen maakte, nadert station Arnhem van Ben van Berkel zijn voltooiing. De officiële opening van het station is op 19 november.
Kenmerkend aan de stationshal is dat ene onderdeel waarin alles samenkomt: de fronttwist. Deze gedraaide stalen vorm is het fundering en het centrale punt van het gebouw. “Tegelijk is het een soort richtingaanwijzer en ontmoetingspunt”, zegt Van Berkel. “Als je straks naar de twist kijkt, weet je eigenlijk meteen waar je heen moet". Zie ook het bericht Een stationshal uit scheepsstaal.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…