NS wil de assistentieverlening voor rolstoelgebruikers nog deze concessieperiode uitbreiden naar vrijwel alle stations op het hoofdrailnet. Dat betekent echter nog niet dat alle stations bereikbaar zullen zijn.
Assistentieverlening NS wordt uitgebreid
Op dit moment biedt NS nog assistentieverlening op 40 procent van de 270 NS-stations. Dat moet, als het aan NS ligt, zo goed als alle stations worden – nog in deze concessie Hoofdrailnet die in 2025 afloopt. Daarvoor heeft de vervoerder een voorstel gedaan bij het ministerie van IenM. NS is bereid de kosten voor de uitvoering van het plan te dragen. Zover is het echter nog niet. Over het plan van NS moet via de reguliere weg nog afstemming en besluitvorming plaatsvinden met alle betrokken partijen waaronder de consumentenorganisaties uit het LOCOV. Vervolgens zijn er allerlei voorbereidingen nodig.
Perrons te smal
Ook is het plan afhankelijk van of het technisch haalbaar is om assistentieverlening te bieden. "Sommige eilandperrons zijn bijvoorbeeld nog te smal om een loopplank uit te zetten en een draai met de rolstoel te maken", legt Roos Prommenschenkel uit. Ze zette zich jarenlang in voor de verbetering van de dienstverlening voor rolstoelers bij NS. Ook zijn sommige perrons niet toegankelijk voor mensen met een beperking, al gaat het volgens Prommenschenkel daarbij maar om een handjevol gevallen.
Hoe het plan geregeld moet worden is volgens haar echt een kwestie van puntjes op de i. Ze is dan ook blij dat NS over de brug komt. "Toen we hier in 2006 aan begonnen liep NS echt achter", zegt ze. "ProRail heeft intussen het plan om tegen 2020 alle stations toegankelijk te hebben. NS faseert de laatste VIRM's (het laatste type hogevloertrein, red.) pas in 2045 uit. Aanvankelijk waren er geen plannen om de toegankelijkheid voor die tijd te verbeteren. Met deze stap zet NS de klok 20 jaar vooruit."
Kwartier aanmeldtijd
Een andere belangrijke verbetering is volgens haar dat het sinds kort mogelijk is om tot een uur voor vertrek assistentieverlening aan te vragen. Dat was tot drie uur van tevoren. Volgens Prommenschenkel denkt NS er zelfs aan om op sommige grote stations de aanmeldtijd terug te brengen naar een kwartier. Sinds deze zomer is het mogelijk om via mobiel assistentieverlening aan te vragen. Daarnaast werkt NS aan een nieuwe boekingssysteem voor assistentieverlening. Als het nieuwe systeem live gaat, kan NS iemand die reist met assistentie indien gewenst volgen. Als er iets verandert – er is vertraging of de trein komt op een ander perron binnen – dan kan NS de persoon die reist met assistentie bellen en bespreken op welke manier de reis het beste kan worden vervolgd.
De verbeteringen zijn volgens Prommenschenkel hard nodig: "Op dit moment reist maar 3 procent van de rolstoelgebruikers met de trein. Als de dienstverlening verbetert, kan dat aandeel waarschijnlijk wel stijgen." De afspraken gelden alleen voor het hoofdrailnet. Op de regionale lijnen speelt het probleem niet, aangezien alle vervoerders daar lagevloermaterieel inzetten en er dus geen assistentieverlening nodig is. "Dat is wat ons betreft de ideale situatie, maar daar zijn we pas in 2045", aldus Prommenschenkel.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Jarenlang had ik mijn vader, die in een rolstoel zat met zijn NS voordeelkaart, kris kras door Nederland gereisd en de voorbereidingen, reserveringen en assistentieverlening verliep niet altijd prettig en soms zelfs moeizaam ! Ik juich het toe dat NS samen met alle vervoerders nu eindelijk eens werk maak om mensen die rolstoel gebonden of minder mobiel zijn eens goed te helpen en te assisteren ! ik vraag mij af of de nieuwe ICNG, opvolger van de Koploper, ook een gelijkvloerse instap krijgt ? Dat NS en co hun best doen voor een betere vervoersmogelijkheid voor alle reizigers is goed, maar hebben (mede)reizigers daar ook wel begrip voor als een rolstoelgebruiker een plaats bezet, daar schort het vaak aan ! Toon meer begrip en menselijkheid als vervoerder én (mede)reizigers dan maken we een betere wereld voor ALLE OV gebruikers...! ! !
Frans Landgraaf, Landgraaf
Ingediend door Frans Eekhout op vr, 11/08/2017 - 10:51
Reactie toevoegen