Als de Europese Unie de binnenlandse markt openstelt voor concurrentie kan het Nederlandse spoor winstgevend worden. Het Rijk kan dan de jaarlijkse subsidie van ongeveer een miljard euro aan infrabeheerder ProRail voor beheer en onderhoud van het spoor in eigen zak houden.
Commissaris ProRail: ‘Het spoor kan winstgevend worden’
Dat heeft Michiel Boersma eind vorige week betoogd op het Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Hij is voorzitter van het Topteam Sector Energie en president-commissaris van ProRail.
Boersma verwacht dat het vrijgeven van de binnenlandse spoormarkt – net als in de energiesector, luchtvaart en telecom – leidt tot meer aanbieders, meer keuze, lagere tarieven en minder subsidie. Stel dat zowel vervoerders als infrabeheerder 30 procent efficiënter gaan werken en dat vervoerders 30 procent meer omzetten, dan gaat de spoorsector van een verlies van 0,9 miljard per jaar naar een winst van 1,6 miljard. Per saldo bedraagt de winst voor de samenleving dan 2,5 miljard euro per jaar. Voorwaarde is volgens de president-commissarie van ProRail wel dat het Rijk dan meer regels opstelt en scherper toezicht houdt.
De Europese Commissie heeft begin februari het ‘Vierde spoorwegpakket’ gepubliceerd. Daarin staat het voorstel dat lidstaten na het internationale spoorvervoer vanaf december 2019 ook hun binnenlandse spoormarkten openstellen voor nieuwe toetreders en nieuwe diensten. De Tweede-Kamerfracties zijn verdeeld over dat plan.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Reactie toevoegen