Het Franse BlueSolutions, onderdeel van de Bolloré-groep, doet haar duit in het zakje in het snelgroeiende aanbod van elektrisch vervoer door snelladen: de BlueTram als goedkoop alternatief voor de traditionele tram.
Fransen mengen zich in snellaadstrijd
BlueSolutions produceert nu al de BlueCar en BlueBus, maar voegt daar nu de BlueTram aan toe. De BlueTram is feitelijk een elektrische bus die via snelladers op elke halte wordt opgeladen. Met 20 seconden laden kan het voertuig uitgerust met supercapacitors de afstand naar een volgende halte, een tot twee kilometer verderop, overbruggen. Rails en bovenleiding zijn dus niet aanwezig. De fabrikant claimt dat de aanlegkosten een tiende zullen zijn ten opzichte van een traditioneel tramsysteem.
Voor de BlueTram is een nieuwe productielijn geopend in Quimpier, Bretagne. In april wordt die productielijn uitgebreid. In eerste instantie worden hier voertuigen van zes meter geproduceerd met een capaciteit van 22 personen. Een versie van 12 meter is in ontwikkeling. Volgens CEO Vincent Boloré moeten de 'trams' tegen het eind van het jaar rijden en is er veel vraag naar.
Het systeem onderscheidt zich ten opzichte van veel andere snellaadsystemen door tijdens de rit bij iedere halte op te laden. Andere systemen, zoals Primove en Obrid, werken met batterijen die aan de eindpunten worden opgeladen. De 'supercaps' zijn kleiner en lichter. Wel is een laadsysteem bij elke halte noodzakelijk, met de nodige kosten van dien.
Lees meer in ons dossier Schoon
http://dai.ly/x2ev1ku
Meer artikelen met dit thema
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Amsterdamse tramremise krijgt 1400 zonnepanelen
25 mrt om 10:52 uurOp de tramremise aan de Lekstraat in Amsterdam worden 1400 zonnepanelen geplaatst. De opbrengsten uit de…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
Ben benieuwd hoe efficient dat ding is ingericht, waarschijnlijk niet zo..
Met passen & meten moet 'n systeem als dit vrij makkelijk de 4/5km per lading kunnen halen incl. 20 min. in stand houden van on-board wifi, licht & noodsystemen.
Ingediend door Rouke op zo, 15/02/2015 - 09:25
Reactie toevoegen